degerogard

Alla inlägg den 11 april 2011

Av Alexandra Lindström - 11 april 2011 17:36

I lördags var Lisa, jag och vår kusin Anders och bowlade. Vi började med att luncha på Excelle, pizza med andra ord ;) Sedan var det game on. Jag kan glatt berätta att jag vann, men det var en väldigt jämn match från början till slut.

Anders och jag. 

Lisa hade utvecklat sin teknik, istället för att kasta klotet halva banan så satsade hon nu på att släppa klotet i god tid... ;)


Igår var det stalldag som vanligt. Ni kanske har börjat lära er rutinerna? :P

Jag och Mirabelle var uppe med tuppen och började se över staketen i sommarhagarna som farit ganska illa av all snö. Sedan vart det dags för morgonsysslorna i stallet och så anlände alla trevliga människor runt 10.

Vi började i vanlig ordning med DJ. Carmen löslongerade, sen satt jag upp en stund och sen böt (bytte, för er som är petiga) jag och Ebba så hon fick rida honom lite. Detta mycket för att han ska lära sig att det inte alltid går till på precis samma sätt. Här har ni en film. Tappa inte intresset mot slutet ökar de tempot. Första gången Ebba rider något annat än skritt på DJ. :)


Därefter var det dags för Trion. Jag brukar vara ganska hård med Kajsa här, och många tycker säkert att jag ställer höga krav på denna unga dam. Men det lönar sig förstår ni. Se här bara. Kajsa och Logi i tölt.   
Hon har töltat med honom tidigare också, men då har jag fått prata henne igenom hjälperna mycket mer. Igår hade hon kontroll över läget alldeles på egen hand. Och det ska ni veta, Logi är inte någon lätt häst i ökade tempon. Han är stark, med mycket vilja och framåtanda, men ack så lyhörd och välskolad. Inte så lustigt med tanke på att han är en pensionerad tävlingshäst...

Hur som helst, jag är väldigt stolt över dig Kajsa och jag hoppas att du håller lågan uppe! Forsätt i den här takten och jag ser det inte alls omöjligt att vi kan få se även dig på tävlingsbanan om du skulle tycka det vore roligt.

En kompis till Kajsa var med och fick provade på lite.. Ridskoleryttare, hård i handen och vassa hälar...
Det gör alltid lika ont i hjärtat att se de som får lära sig att rida på hästen istället för med den, och det är sorgligt att få höra hur lite de kan runt i kring hästen och dess skötsel, utrustning m.m Att man kan tro att man efter några år av lektionsridning på ridskola, många gånger utan att ens behöva sadla på/av, tror att man är redo för att äga/hyra häst. Nej, jag är inget fan av ridskolor.

Dock fanns det nog talang i den här tjejen, och det går säkert många talanger i ridskola som aldrig får en chans att nå sin fulla potential.

Likväl som föräldrar inte vill sätta sina barn i dagis/skola med för få lärare borde de inte heller vilja sätta sina barn i ridskolornas stora grupper. Låt säga att det är 7 elever/ridskolegrupp, då har läraren 14 individer(barnen+hästarna) att hålla ögonen på...


Efter en snabb lunch skjutsade jag sedan mamma hem till Linda i söndags, där vi började hjälpa henne med inridningen av den äldsta av henne unghästar. Blev väldigt imponerad över den hästen, där har du en riktig guldklimp Linda! Absolut ingen nybörjarhäst, då han är väldigt signalkänslig och aningen spänd, men vilken karisma och härliga gångarter!
Linda och hennes Hilding.

  


Nu ska Lisa och jag snart bege oss till övning med kören och sen ska jag ta bussen in till stan igen...


/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards