degerogard

Direktlänk till inlägg 22 mars 2014

Så var dagen längre än natten...

Av Alexandra Lindström - 22 mars 2014 13:13


Tänk va tiden går fort när man har roligt... Nästan bara en vecka kvar tills det är april! 

Våren har varit här ett tag nu, och vi hoppas att den är här för att stanna. Hörde dock att det lovas snö eller snöblandat regn i mitten av nästa vecka... Vi kan ju hålla tummarna för att de har fel!
Mirabelle njuter i vårsolen

 
Snödroppar och krokusar blommar för fullt och påskliljorna är på G.
 


Vi var nere på Hingstshowen på Margaretehof den 9/3, som jag skrev om sist. Läs mer om alla hingstarna som var där och kika på bilder och filmer här! Lisa och Johan var här nere den helgen så hela familjen var med till Margaretehof, vilket var himla roligt i sig. Jag tycker om när alla är samlade, precis som Mio som högst ogillar när inte alla är under samma tak. Just nu ligger Mio vid mina fötter och bålglor på ytterdörren i väntan på att mamma och pappa ska komma hem igen, de är på Eva-massage hemma hos Virre (som för övrigt fyller år idag - GRATTIS!). Men tillbaks till Hingstshowen:


 
Jag fick två favoriter under dagen, 
Nör von Bucherbach
 
och Hrói frá Flekkudal
 

Men vi får se när det blir fler föl här på gården. Prioriteringen ligger lite annorlunda just nu, och så hänger ganska mycket på hur saker och ting ter sig nu ett tag framöver... :)
Jag hann även med att förälska mig i en sadel, EQUES Levis, vilket ju är väldigt passande då jag letar efter en ny till Viddi då jag inte tycker om den som ligger bäst på honom. Har ni erfarenheter av denna sadel får ni gärna maila mig!
 

På väg hem stannade vi till i Bromölla och åt på Bella's. Ett ställe som påminner väldigt mycket om vad jag en gång drömde om att driva, jag är lite svag för 50-talet. Bilden är lite mörk, men ni får ju en uppfattning av hur där ser ut i alla fall. :)


 
Portionerna är enorma, lagom till två egentligen. Var bara pappa som orkade sätta i sig hela sin. Inte ens mamma och Lisa lyckades trots att de beställde från barnmenyn... ;) Men fint är det och kan klart rekommenderas!
 



Och vad gäller min skatt, Viddi, så är han positiv och nyfiken till allt vi tar oss för vart efter vi utforskar världen tillsammans. Det är en smal balansgång det här med att utbilda, eller egentligen i att hantera unghästar/hästar bara rent överlag. Hästarna är inga leksaker och gränsen mellan att ha mod och övermod är många gånger väldigt, väldigt tunn. Ser ni på Ryttareliten på svt? Peder uttryckte sig som så att "Är man rädd av sig då är det fel sport att va i. Är man kaxig så kommer man rätt fort ner på jorden." och det sammanfattar nog egentligen det jag försöker förmedla ganska bra. I mångt och mycket kommer det väl ner till att man måste kunna läsa sin häst, så man vet vart man har den och hur den upplever saker och ting. De har personligheter precis som vi, egna åsikter om det mesta och starka instinkter. Just islandshästen fascinerar mig just för att de har kvar så mycket av sitt ursprung till skillnad mot "storhästar" som människan många gånger gör till ensamvargar/självständiga individer väldigt tidigt, om ni förstår hur jag menar. I islandshästvärlden premieras en uppväxt i flock, allt annat ses som märkligt, men det medför ju då också att flockinstinkten är väldigt stark. Det är ju det hela turridningskonceptet bygger på exempelvis... Totala noviser som åker på häst med flockinstinkt. Men det är ju lite gamla nyheter så att säga. Något som verkar vara väldigt på tapeten just nu är försäljning och marknad, och hur folk inte är villiga att betala för det de vill ha. Har sett många annonser där folk vill byta oinriden häst mot annan likvärdig häst på alla sätt men den ska vara inriden och utbildad också. Vad tror folk egentligen? En inriden/utbildad häst har bra mycket högre prislapp än en outbildad, men de vill inte betala något emellan. Ekonomin styr så pass att de finns de som får fundera på att avliva sina outbildade hästar då efterfrågan på sådana är för liten, antalet ryttare med tillräcklig kunskap till att utbilda inte räcker till och att uppfödare själva inte har tid/ork att själva utbilda innan försäljning eller råd att skicka alla på utbildning hos unghästtränare. Antalet köpare som sedan är beredda att betala för färdigutbildade hästar är det inte heller gott om. Och varje år föds det fler föl... Fler och fler kör sitt sto till en snygg hingst för att få ett gulligt litet föl nästa vår. Jättemysigt, men sen då? De växer ju upp de också. Läste någonstans att någon räknat ut vad hennes föl hade kostat henne från betäckning fram till två års ålder, och summan hon landade på var 65000kr. SEXTIOFEMTUSEN KRONOR! Man får ju inte direkt tillbaka pengarna, allra helst inte när man har ett så stort hjärta och så totalt saknar business mind som min kära mor som mer eller mindre ger bort föl till sådana hon tycker om... Hur ofta får hon någonting tillbaka för det tror ni? Nej, just det. 

Det var väldigt vilka sidospår jag hamnar på idag! Tillbaka till Viddi:
Det är längesedan jag kände så mycket för en speciell individ i hagen, även om jag bryr mig om alla hästarna där ute och man gör högst oklokt i att på något sätt hota deras välbefinnande inför mig... Det är något med Viddi som jag inte kan sätta fingret på, men det är något visst med honom!

     

     


Nehe, nu ska jag leta upp gräsklipparen som pappa lyckats gömma! Klippa gräset redan i mars.. Jo jo, det bådar för tidigt betessläpp! :)

/Alexandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards