degerogard

Direktlänk till inlägg 26 maj 2014

Maj månad

Av Alexandra Lindström - 26 maj 2014 09:18

Dags för en uppdatering, eller vad säger ni?

3-8 maj var Lisa och jag hemma på gården igen för att fira Lisa som fyllde år den 5/5 och mamma som fyllde den 6/5. Både Lisa och jag jobbade den 3:e, så vi kom iväg ganska sent. Lisa slutade först 16.30 och därefter skulle vi powerwalka genom hela parken (Lisa jobbar i Marine World som ligger längst bort i parken från entrén sett), sedan skulle vi inom lägenheten och hämta packningen som vi inte ville ha i bilen hela dagen då den hade smällt bort i värmen. När det var avklarat skulle vi till Mantorp för att hämta upp C och hans "racerbil" då hans bruksbil gått lite sönder på väg upp. Därifrån fick således han ta över körningen då hela ekipaget blev för tungt för mitt B-kort. Min älskade C5:a klarade uppgiften galant dock och fick Connys sign of approvement tror jag bestämt... ;) Sent om sider anlände vi till gården och stöp i säng.
 Johan jobbade också sent på lördagen men satte sig direkt i bilen och anlände strax efter oss för att fira Lisa lör-sön innan han fick åka uppåt igen för ännu mer jobb.

Johan, Lisa och en av helgens alla födelsedagstårtor
 
Mamma firades med middagsbjudning på sin dag. Mormor, morfar och vår bonusmoster Carola gjorde oss sällskap.
   
Senare i veckan bjöds några väninnor på LCHF-smörgåstårta, vilken enligt utsägo ska ha varit RASANDES god! :)
 

Sedan den helgen har vi inte varit hemma, men om en vecka kommer jag gå omkring och borsta hästar i hagen vid den här tiden! :D Kommer köra ner direkt efter jobbet den 1/6 och stanna till och med den 5:e.  Sen blir det Norrköping en vecka till innan jag återvänder hem redan den 15:e igen för att stanna till den 19:e. Efter det sen vette gudarna när jag kommer kunna åka hem igen. 2 lediga dagar nästkommande 14 dagarna. Och detta som inte ens är "ett riktigt jobb" enligt vissa. Ni kanske skulle testa innan ni uttalar er. Men jag klagar inte, tycker om att jobba och vet ni vad? Jag har bytt upp mig en smula... Från biljettluckan (som ju var det närmsta jag kunde komma till min älskade gästinfo som de i år beslutat att skrota och fördela över andra enheter) där jag kände att jag inte utvecklades alls, till den tjänst jag en gång för länge sedan först sökte till på destinationen - Receptionist på Vildmarkshotellet. Trivs kalasbra, känner mig som en idiot precis som en nybörjare ska och lär mig nya saker varje dag! Hjärnan fröjdas och fötterna gråter, men vad gör man?! ;) 

Hemlängtan har jag så det räcker och blir över dock. Räcker med en bild hemifrån så kommer den som ett brev på posten!
Saknar Mio-dio-bappe-liten.
Hon älskar morötter, bästa godiset i hennes värld.
 
"Too cute!" är hennes favoritprogram på TV.
 
Och i helgen hade hon övernattningskompisar på besök. Kajsa och Tino sov över då deras familj var iväg.
   
Deras uppfödning Alfas da Vinci startade i Harper Hanovers lopp, och det måste varit riktigt roligt för dom att vara där då det senare publicerades "Det blev världsrekord i Harper Hanovers idag. Vinnaren Mellby Viking samt trean Alfas da Vinci slog båda det gamla världsrekordet på distansen 3100m. Det gamla rekordet var 13,4. Mellby Viking gick gick 12,5 och Alfas da Vinci gick 12,8. Alfas da Vinci är därmed näst snabbast i världen på stayerdistans!"
Grattis säger vi!

I övrigt är det förstås min prins (och alla de andra hästarna förstås) som jag saknar.
 
Stona har brunstat och då hade vi plötsligt två "hingstar" i hagen, som slogs om vem som skulle få ha flickorna för sig själv. Galenpannorna, dom är ju liksom nöjda bara dom får stå närmst. Nåt annat bryr dom sig inte om som tur är, hade varit jobbigt med klättrande vallacker.
   
Till mattes stora förbittring vann Viddi. Han är hög i rang och jag räknar lite med att Fjarki ska hjälpa mig att hålla honom på plats så han inte får några ideér lillpojken. Inte så att han är svår på något sätt, men han ställer krav på att man är alert min skatt. Han är lite för smart för sitt eget bästa och otroligt vaken och uppmärksam. Det är i och för sig det som gör det så vansinnigt roligt att jobba med honom. Han är som en tvättsvamp när det kommer till att ta in ny information och han gör det gärna lite svårare för sig själv än vad det kanske egentligen var tänkt att det skulle vara. Så 100% fokus var det ja.
 
Denna målade mamma till mig häromdagen när det åskade hemma. Den har jag för avsikt att plocka med mig upp nästa gång och hänga vid sängen! Det är ju lite för hans skull som jag gör det här med jobb iväg, det kostar att ha häst och vi behöver (läs vill ha) en ny sadel! :D
 

Några av er kanske kommer ihåg att jag för ett tag sedan frågade om tips på hur man på bästa sätt hänger upp himayalasaltstenarna? Viddi bara lekte med sin och slängde över den till grannen hela tiden ju. Efter noga eftertanke löste vi det på detta vis:
 
Nu kan jag alltså till och med knyta fast den för honom! Dom är ju inte direkt billiga de där stenarna, men endast det bästa är gott nog åt min skatt! :) Samma lösning finns nu i allas boxar och vid foderbordet. Min smarta mor kläckte idén.

En annan väldigt rolig grej är att vi blivit utvalda att genom Hästmagazinet få prova en Mosquito Magnet Patriot! Mamma skickar bilder mer eller mindre varje dag och myggen blir bara fler och fler där inne. I nr 2 (2014) av Hästmagazinet kan ni på sida 68 läsa om hur Mosquito Magnet räddade Sveipurs liv. Vi hoppas på ett gott reslutat! :)
 

Idag är jag ledig, och likaså imorgon och på onsdag. Kändes inte riktigt lönt att åka hem dessa dagar så får fördriva tiden här i stan. Gymmet ska bland annat få sig ett och annat besök och så blir det väl ett antal timmars skypesamtal också. C installerade The sims 3 åt mig innan han gav sig iväg för denna gång, och man kan ha hästar där! Förstå min glädje! Det dämpar abstinensen lite i alla fall och ni kan tro jag sitter med näsan i skärmen i timtal lediga stadsdagar... Norrköpingsvanan trogen ser jag på "Wildfire"-avsnitt var eviga dag också, och en och annan hästfilm. Plöjer igenom "Rida islandshäst - Reynirs ridskola" och "Hestene fra Sagaøen - Islandshesten før og nu" om kvällarna just nu och snubblade över en bok från Pollux (hästbokklubben för barn ni vet) om Islandshästen, tryckt 1996, som jag läser igenom och stryker under (och över...) saker i för att sedan ge till Liv. Hon lär väl uppskatta bilderna i alla fall! :)

6 dagar till hemfärd!
/Alexandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards