degerogard

Alla inlägg den 11 juni 2014

Av Alexandra Lindström - 11 juni 2014 09:35

Så åkte jag alltså hem den 1 juni, direkt efter ett 8-13 pass på jobbet. Mamma och pappa var nere på F17 i Ronneby på flygdag så jag kom hem till ett tomt hus och jag ska erkänna att jag började lipa när jag körde in på gården. Framförallt nu sommartid förändras ju årstiden så fort och jag känner nästan att jag missar sommaren när man inte får följa den i naturen. Låter säkert helknäppt och jag framstår väl som världens lantis, men så är det bara. Aspen hade inte ens satt knoppar när jag var hemma sist (det står två aspar precis vid vägen som pappa vill fälla men som jag vaktar med mitt liv) och nu stod de där i full prakt. Pionen och rhododendronen blommade, syrenen inte långt efter och lupinen började samma dag som jag åkte uppåt igen. Det är väl mammas "fel" att man förknippar olika blommor med barndomsminnen, men troligen också det faktum att gården och dess trädgård blev vår trygga fasta punkt i tillvaron när vi var små och därför är oss så kär. Många är de stunder som Lisa och jag lekt bland buskar och rabatter som små. I år är det 17 år (!) sedan vi flyttade dit, tänk vad tiden flyger!

På tal om flyger. Pappa vart som ett barn på julafton berättade mamma när han fick spatsera omkring bland minnen från ungdomen. Han gjorde lumpen min gamle far som så många andra och berättade friskt om de olika planen och hit och dit.

 
En sån här körde han när det begav sig! :)
 

Lägg märke till flinet! ;)


Detta   hade jag saknat nåt väldigt, och fick nog känslan av att det inte bara var jag som saknat honom denna gång. Han har personlighet för två min prins, och jag har ju berättat för er hur han i protest brukar ignorera mig när han tycker jag varit borta för länge. Han tycks nu ha insett att man får ta vara på stunderna som ges bäst man kan under sommaren dock! :)
 

Gamle Vincent hade nog också saknat mig, han är pappas katt egentligen men tyr sig mer till mig. Följde mig som en skugga i huset (han går bara ut om det är riktigt fint väder) och satt jag still skulle han helst vara i knät, alternativt sitta nära, nära. Charmiga gamla man som fick ta del av go' frukosten både en och annan dag. Nej, jag matar inte katten vid bordet! ;)
 

När man väl är hemma får man passa på att dra sitt strå till stacken också. Som en lite försenad födelsedagspresent fick jag en batteridriven grästrimmer. En stor lycka då pappas röjsåg är alldeles för tung, trots sele, för att jag ska orka släpa omkring med den över hela markerna!
Himla bra grej, nu går inte gräset i trådarna mera :)
 

Pappsen och jag fick oss lite egentid med en dag på stan. Hade lite ärenden att fixa, som bla. nya hjulsidor till hästtransporten (då starke far haft sönder två av dom vid bytet till sommardäck) och blommor till krukorna på stallet. Resterande inköp fick vi vänta med då de inte fått hem det på lager ännu. Får snällt vänta till v 35 uppskattningsvis. Trist, då är ju semestern redan över...
Farsgubben visar upp vad vi hittade för alternativ i denna butik, blev dock inte dessa då vi hittade bättre och billigare annorstädes.
 
Vi köpte med oss, för oss, årets första svenska jordgubbar, som traditionsenligt avnjöts med kall mjölk till kvällsgodis den kvällen. Kan det bli mer sommar än så?
 

Viddi fick ta semester från semestern och jobbades lite när jag ändå var hemma. Vilan hade gjort honom gott och han går fortfarande från klarhet till klarhet.
Multitasking, hästträning och kattlek (Ossian jagar spöt).
 
Min vackra:
     
Han bara växer och växer, och är himla nyfiken på livet. Pappa med gräsklipparen och hund och katt som publik är ingenting, även om gräsklipparen var bra intressant!
 
Tömkörningsgjorden jag fick i födelsedagspresent används flitigt. Jag har dock bytt så vi anväder Viddis vanliga sadelgjord med bättre tryckfördelning istället för den som följde med, och kompletterat med ett selunderlägg i svart teddy som skyddar hela tömkörningsgjorden och Viddis rygg. :)
 
När ridlusten föll på fick Dis stiga in, och mamma och jag slog fast att hon får ridas helt och hållet utan bett i framtiden. Hon tycker helt enkelt inte om det, och då ser jag ingen orsak att tvinga henne. Att de trivs med oss, sin utrustning och sitt arbete är ju ändå det viktigaste i ekvationen.
Ville inte gå på för hårt när hon trots allt stått på vila, men kunde inte låta bli att öka lite. Här känner vi på tölten: 
 
Hon är bra vacker vår Árdís från Degerö!
 

Hennes halvsyster Ársól "Stella" från Degerö är inte mycket sämre hon, även om hon brås mer på sin far.

Fjarkis rygg närmast kameran, Stella och så Viddi längst bort.

 
Fjarki är bra vacker nu när han fällt vinterpälsen så hans härliga mörkare isabellfärg kommer fram!
 
Bus i hagen
 

Jag berättade om vår underbara mosquito magnet sist och vet ni, den lockar inte bara till sig mygg som man kanske tror av namnet, den lockar även till sig knott! WIIIE! :D
 
Innan jag åkte uppåt igen hjälpte pappa mig att få ordning på en av cyklarna hemma så Lisa skulle få sig en egen här uppe. Underbart! När hon kommer hem från jobbet idag ska vi ta oss en premiärtur bort till Ingelsta! Hittills har vi fått gå och bara leda min cykel för att sedan ha något att lasta på... Om jag sagt att Johans cykel blev stulen för lite sedan kan jag nu glatt meddela att den är återfunnen och får komma hem när polisen är klara med sitt pappersarbete! :)
 

Så kom då dagen när jag fick byta denna sovrumsutsikten...
 
mot denna... *suck*
 
Utsikten på jobbet har höjts några snäpp dock! Ni kanske kommer ihåg den här bilden:
 
Numera är detta vad jag ser ut över de lugna stunderna! :D
 
Rasterna har också blivit bättre. Vissa pass går vi så länge att vi får stämpla ut två timmar mitt på dagen för att det ska gå ihop sig, och då kan man ta hotellets entré in i parken och hamna direkt i Marine World. Där kan man hälsa på Lisa i Seaside Store om hon jobbar, eller kika på en Sälshow som jag gjorde sist:
 

Jag börjar äntligen bli någorlunda bekväm i mitt eget skinn igen, här har ni en bild jag tog på mig själv för ovanlighetens skull innan jag begav mig till Trädgår'n för att fira kära kollegan Petra på födelsedagen. :)
 
Annars är det mesta som vanligt här i Norrköping... Balkongen, vår gröna oas, har kommit mer eller mindre i ordning till vår stora glädje. Ni kanske minns att jag berättat om bänken och blomsterlådan Johan byggt och Lisa målat.
Här har ni resultatet:
 
(Det är panoramainställningen som gör att balkongen upplevs svängd, det är den inte! ;))

Jordgubbsplantorna har fått vindsnurror för att hålla fåglarna på avstånd, funkar finfint. 
 
Och ärtorna har fått en spalje att klättra i :)
 
De stora gröna blasterna i hinkarna är midsommarpärorna (Potäter, Potater, Potatisar), och ovanför spaljen skymtar ni örterna. :)

Igår var vi alla tre iväg på massage och idag har jag träningsvärk i främst överkropp och nacke. Det var alltså inte någon sån skön massage som ni kanske tänkte först, utan en sån där nyttig en. Hon är den första som behandlat min nacke som talat om för mig hur det egentligen står till med muskelfästet jag mer eller mindre slet av för en massa år sedan när jag tog mig vatten över huvudet och gick för fort fram med en rehabiliteringshäst (Vår älskade Logi "Lolle" ni vet) och därmed landande på huvudet. Hon verkade inte värst oroad dock, så jag lever väl på som vanligt trots hennes upplysningar. Jag önskar dock att läkarvården tagit mig mer på allvar när det begav sig så det kanske hade kunnat bli bättre än det nu är. Men, men. :)
Lisa som är så överrörlig att denna massör skrattar åt henne, fick sig en välbehövlig genomgång. Lilla Lisa är det fart på just nu förstås ni, envis som hon är den ungen jonglerar hon nu tre jobb. Djurparken, hotellet och Harry Potter-utställningen. Så här såg hon ut nu i morse innan hon gav sig iväg. 
 
Det är bra tur att vi införskaffat en almanacka så man har en chans att hålla koll på vart hon befinner sig under dagen och mellan vilka tider, men hon trivs med alla dessa bollar i luften och det är ju ändå huvudsaken.

Hon och jag var iväg på en annan liten utflykt innan massagen igår, men jag får inte berätta vad vi gjorde. Kul var det iallafall och jag misstänker att det dyker upp något här om det framöver. Tillsvidare har jag sått ett frö och låter det förbli en hemlighet... ;)

Nu ska jag fortsätta njuta av min lediga dag i det härliga vädret, tors-lör blir det jobb för min del. Imorgon kommer C hem till Sverige från denna vända, och då han kommer vara på Mantorp även denna helg kommer jag åka med honom hem på söndag för att få ännu några dagar hemma! Nedräkningen har börjat.

/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Skapa flashcards