degerogard

Direktlänk till inlägg 5 juli 2014

Berg-och dalbana

Av Alexandra Lindström - 5 juli 2014 11:58

Det är något fruktansvärt vad jag blir tidsvill nu när jag är tillbaka i sommarkaoset. Jag håller inte reda på vilken veckodag det är, bara vilka pass man jobbar och hur många dagar till ledighet, hur många dagar man då är ledig och huruvida man då ska hem till gården eller inte. I bästa fall har man koll på vilket datum det är. Redogöra för senaste veckorna i korrekt tidsföljd går inte utan att titta på en almanacka och då använda uteslutningsmetoden, "jag vet att jag jobbade ett långpass och sen var ledig en dag när vi gjorde det där, då måste det ha varit då. Eller var det veckan därpå?". Snurrigt, men egentligen trivs jag. Även om jag även i år blir fylld med dåligt samvete. Jag som LOVADE mig själv att så inte skulle bli fallet. Det är väl självaste *** också.

Hur som helst, jag har både hunnit vara hemma en vända, åka upp igen och komma tillbaka sedan sist jag skrev. Vi har även hunnit med en tur till Göteborg och Liseberg på en av mina endagarsledigheter. Till min stora glädje kom en vän från Sundsvall ner och spenderade en av sina semesterveckor i sydligare breddgrader! :D Jag hade då ingen semester dock, så när jag jobbade roade han sig med egna utflykter och påhälsande av släkt. Flera flugor i en smäll, I like it.
 
Stefan (som här nere av gammal vana stundtals tilltalas Sundsvall, sorry!;)), jag, Lisa och Johan vid Lisebergshjulet.

 
Vi hade en toppendag men enades nog ganska snabbt om att de där monsterkarusellerna inte var för oss. Vi gjorde misstaget att börja alltihop med att åka Balder. Bilderna man kan köpa som tagits under åket gick vi väldigt snabbt förbi. Johan kände väl nån skräckblandad förtjusning, Lisa dolde paniken med ett leende och bakom dom sitter jag och Sundsvall och blundar så hårt vi bara kan. Vi bjuder på den! ;) Flumride vart favoriten för dagen, lagom på alla sätt och vis.... :P

På hemvägen stannade vi till vid Gränna och köpte på oss godis. Turisten var ensam om att köpa äkta Gränna polkagrisar dock :P
 
Dagen därpå jobbade jag 8-13 och när jag slutat mötte Sundsvall upp vid parken där vi började upplevelsen med att se delfinshowen på första parkett. Sedan fick vi vädret emot oss så i regn och vind powerwalkade vi sedan mer eller mindre igenom parken och "genomled" Safari-linbanan i rusket. Men nu har han sett det också :P
En annan eftermiddag efter jobbet tog vi oss en tur till Smultronstället i Sörping och åt glass. Också en sån där sak en turist måste göra.
Sunrise och Fenix, mums! :)
 
Därefter körde vi ut till parken och hämtade upp Lisa, hem och mötte upp Johan för att slänga i oss lite varma mackor och sedan vidare iväg till Himmelstalundsfältet och spelade aquagolf. Första gången för oss alla, och det var mycket roligare än förväntat! Lisa gav det en 6:a, Johan och jag en 8:a och Sundsvall en 9:a. :)
Så här såg det ut:
      
Och som ni ser fick vi t.o.m sällskap av solen till vår stora glädje! 
Lisa blev en baddare på att fiska bollar hon puttat över kanten.. ;)

Men övning ger färdighet :D
       
Sista dagen Sundsvall var i Norrköping blev helt impulsiv, han skulle egentligen ha åkt hem tidigare men olika omständigheter gjorde att han kunde vara kvar längre än först planerat. Jag var ledig medans Lisa och Johan jobbade, så mitt spontana sällskap och jag tog dagen lite som den kom. Tog en promenad längst strömmen och kikade på gamla industrilandskapet. Påväg hem igen gick vi genom Folkparken och snubblade över en trevlig minigolfbana. Så vi tog oss en runda! :)
 
   
Sundsvall vann, trots att jag fått fuska vid hela tre tillfällen... 
På promenaden hem sen igen fick vi syn på hästar som klippte gräset på kyrkogården, och jag fick lov att kika på dom en stund :P
  

När vi sedan väl kom hem organiserade Sundsvall kanalerna på TVn så de nu heter vad de ska och ligger i rätt ordning, underbart! Vardagslycka! :P

I förrgår körde jag hem till gården direkt ifrån jobbet. Nattade hästarna och åt middag hos föräldrarna med Conny. Åkte sedan till hans för att sedan åka tillbaka till hästarnas utsläpp morgonen därpå. Efter stallsysslor och frukost åkte vi till Smålands bil- musik- och leksaksmuseum utanför Rydaholm. Påväg därifrån lunchade vi på en thai-restaurang som inte visste hur man bemöter kunder. Trots deras protester fick vi maten snabbare än vad vi hade kunnat få en pizza serverad så vad de hojtatde varg om vet vi inte... Inte kommer jag gå dit igen i vilket fall, även om maten var helt okej.


Om ett par timmar kör jag upp igen efter en kvalitetsförmiddag med hästarna och föräldrarna på gården. Känns lite som att ingenting varken blir hackat eller malet nu sommartid. Tur att jag i år i alla fall får trivas på jobbet igen, för det gör jag verkligen nu!

Blandade bilder på livet jag älskar utan inbördes ordning... 
                           
Ibland har jag svårt att inse att den här charmören redan fyller fyra i år. 
Viddi från Degerö och jag, sommaren 2010. När livet var något mer bekymmerslöst än nu. 
 


I tisdags kunde livet förändrats radikalt dock. Det åskade här hemma, och när mamma står i stallet för att lugna hästarna slår det ner så det tar eld i huset. Tack och lov så hade pappa precis gått in och lyckas släcka branden. Brandmännen ska ha sagt att om elden fått två minuter till på sig så hade huset inte gått att rädda. Är visst byggt med nån skiva som bara säger "slurp"... Vi hyllar vår far och gläds åt att huset står kvar och att alla våra sentimeltalt laddade ägodelar är oskadade. Olyckligtvis stod datorn och annat dumt till och vart fuktskadat av brandsläckaren, men det kan vi leva med i utbyte mot vårt hem.
   

Som grädden på moset har jag nu också dragit på mig en sjudundrande förkylning och mår som jag hade förtjänat efter en lyckad kväll på krogen. Men men, bara att le och se glad ut och ta med nässpray, halstabletter och värktabletter på roadtripen...

/Alexandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Skapa flashcards