degerogard

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

Höst

Av Alexandra Lindström - 22 oktober 2014 11:13

Så är sommarens hattande över och jag har landat på gården, lite pendlande blir det fortfarande både för jobb och privat men det är bara roligt och inte minsta lilla jobbigt! :) Nästa resa uppåt blir nästa helg då jag har lovat Liv att vi ska gå på Kolmården när de har höstlovsöppet (30/10-2/11).  

Nu rullar livet på här hemma och allt är som vanligt. Sånär som mina aspar som jag nämt nån gång tidigare, de som pappa velat såga ner men som jag vaktat med mitt liv... De fick sig en make over av en inkompetent stackare (som det blivit ännu mer synd om om jag fått tag i han) som ansåg sig berättigad till att tukta dem lite när han klippte väggrenarna. Det var iallafall det han var här för att göra, men han lyckades missa en meter närmast vägen på den ena sidan och en ruska sly som växer närmre vägen än mina aspar... Han fimpade dessutom ner vad som var början på vår allé. Röda plastband i små träd har väl alla, inget att bry sig om!
 Bara träd, javisst, men de står på min mark. Min trädgård. Jag kanske skulle ta med mig en häcksax och ge mig på alla häckar som folk inte sköter i korsningar. Det vore bättre nytta. Nu ska jag sluta ;)
Pappa har förbarmat sig över mina aspar så gott det gick, så får vi se hur de tar sig. Så här såg de ut när kantklipparen var klar: 
 

Hästarna har flyttat över till vinterhagarna.

         
Lisa och Johan var hemma en sväng för ett tag sedan, alltid lika mysigt. Fint att vi var ordentligt folkade när fodret kom hem för vintern också!
 
Känns skönt att ha fått hem och in både finfint hö och svingelhalm så vi klarar oss i vinter, och allt under idel glada miner! :)
 
       

Hösten vad hästarna innefattar kommer bli riktigt spännande. Viddi ska påbörja sin resa mot ridhäst och Gerplas utbildning är påbörjad. 
Viddi tycker om tankenötter och för lite sedan höjde vi kavalettin för honom så han fick lyfta lite på hovarna. Han har en sån jäkla teknik med bakbenen alltså, något han ärvt efter mor sin!
 
Stella (Ársól från Degerö) gör likadant som ni ser. 
 
Hon har dock bättre hoppteknik än Viddi, om den genen helt enkelt inte kom med eller om det beror på att Viddi är i växtfas (igen! Vart ska detta sluta?!) återstår att se! :P
 

Förra helgen åkte mamma och pappa till Norrköping för att hälsa på Lisa och Johan och för att tillsammans med dem se James Blunts konsert i Linköping. Roligt för dem att komma iväg själva lite ibland, och då är det fint att kunna dela på ansvaret... Ett sätt för mig att få tacka för att de får bära hela lasset sommartid också. :)
Några av mammas bilder från konserten, vilken de öste lovord över när de kom hem.
     
Jag lämnades alltså med ansvaret för gården men fick till min stora glädje sällskap av Sundsvall! :) (Han som var med oss till Liseberg i juli.)
Jag är galet mörkrädd nämligen, så att slippa vara ensam var guld värt! Sundsvall har dessutom familj i Växjö så flera flugor i en smäll. Vi fördrev dagarna med sightseeing. Vi var i Kosta där vi besökte glasbruket och kikade i hyttan, såg vad som är värt att se i Växjö så som domkyrkan, centrum och Teleborgs slott (Han hittar även till Lantmännen, Byggmax och tippen...;)), bowlade med hans bror och svägerska, kollade in byn och närområdet kring gården, fikade med Jennie och Liv och en eftermiddag lekte vi med Liv på Leos lekland. Plus att han fick hjälpa till i stallet och stå och se på medans jag tränade hästar.  

Nu ska jag ut till stallet och dona för att senare i eftermiddag hämta Liv som ska sova över då hennes mamma jobbar natt. Mys!

/Alexandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards