degerogard

Direktlänk till inlägg 12 januari 2015

Juletider, nyår och början av 2015

Av Alexandra Lindström - 12 januari 2015 11:45

Sent om sider kommer här en bildbomb sedan sist.

Julen gick av stapeln precis som vanligt på gården. Lisa var (och är fortfarande) hemma och i år firade även Johan jul med oss. Mys!
Julafton börjar som alla andra dagar, ute hos hästarna. Fast med lite mer mys nu när vi var så många fler än bara mamma och jag. Då hinner man smita undan en stund utan att det sinkar tempot... ;)
Sedan rullar dagen vidare med lyxfrukost i form av det mesta kallskurna från julbordet, långpromenad i det för året vackra, kalla men snöfria vädret, LCHF-godisbord (Lisa har blivit en hejjare på det här med godis a lá LCHF!), Kalle på TV, alla samlas i köket och hjälps åt med att laga maten innan vi sitter ner och njuter av julbordet, och så sist men inte minst - julklappsöppningen! Vi har ju dock som tradition att öppna ett paket var vid varje måltid så vid det laget hade alla redan öppnat tre paket var, men på någe vis hade alla lika många paket att öppna, förutom jag som hade ett mer än de andra... :D ;)
En mysig dag i lugn och ro, ta dagen som den kommer och bara njuta av att få umgås med de närmsta.

Jag med Maxx i knät och Viddi, med resten av flocken runt omkring.

 
Mio

Julgranen och pakethögen, som stått uppe ett par dagar före jul som synes på datumstämplen
 
Godisbordet
 
Alla drar sitt strå till stacken
 
Mödan värt! Julbordet 2014
 
Så var det så dags för presentöppning, och alla vart nöjda och glada :)
 
Ukulelen Lisa fick vart högst uppskattad och hon fattade snabbt galoppen. Johan hittade strax en kartong att trumma på och så var underhållningen igång, alltid roligt när detta musikaliska par hittar inspiration :D
 
Lilla jag :)
 
Pappa vart nog gladast av alla, han ska få åka upp till Linköping och gå på flygvapenmuseet med hela familjen och så få flyga i JAS 39 GRIPEN simulatorn. "Det innebär att du kan ”flyga” överallt i Sverige och kan titta ner på hus, kyrkor, kraftledningar och träd som förstärker intrycket av ett verkligt landskap" står det bland annat i texten, vilket får far att uttrycka "Då ska jag flyga över gården!" Lycklig far! :D
 
Och lilla mor vart också överraskad!
 
Vart nog allra gladast för koftan hon fick av Lisa :)
 


Före jul hade vi Liv med familj på besök, fika och paketöppning för tösen. Vi fick en glittrig blomma och familjen på besök fick en Vildmarksglöggflaska (alkoholfri så hela familjen skulle kunna smaka). Liv fick även Bamseböcker, ett förkläde och ett pussel. Glad unge och värme i hjärtat :)
Lisa hade bakat en LCHF-kärleksmums som hon dekorerade med jordgubbstomtar
 
Familjen hade med sig sin valp Torsten, och Lisa som är lite svag för små golvmoppar lekte gärna med ulltussen.
 
Maxx funderade på om det var en råtta vi släppt in i huset eller inte...
 

Några dagar efter jul besökte vi mormor och morfar hela gänget, och hade med oss en matig cheesecake kan man nog säga med varmrökt lax i. Mycket gott tyckte allihopa, och så kom sockerchocken fram till efterrätt.
     

Nyårsafton blev inte riktigt som planerad. Johan hade åkt hem för jobb. Jag skulle ha åkt upp till Sundsvall för att fira in det nya året, men så bestämde sig min förkylning för att blomma ut samtidigt som visdomständerna spökade... Så det blev ett lugnt infirande av det nya året hemma på gården med spel, långfilm och Pappas smörgåsar :)
 

   

Första dagarna på det nya året tog vi i lugn och ro. Johan kom ner igen när han gjort vad jobba han skulle, och en eftermiddag åkte vi till Vetlanda för bowling och pizza. Mysigt! :)
 
Vårt älskade skatpar
 
Lisa har skrapat ihop ett par timmar på hästryggen också, ridit Viddi för första gången dessutom :)
Lisa och Dis <3
 
 
Glassmaskinen som mamma och pappa fick av mig och Lisa invigdes, mycket godare än köpeglass! 
 

     
   
Och så kom snön!
 
Den ligger kvar, och gården är sig lik efter stormen Egon... Lite glad att jag slapp den faktiskt :P För jag smet iväg till Sundsvall innan Egon anlände.
 

Tågresan uppåt började krabba redan i Växjö, en olycka längre söder ut hade försenat det anslutande tåget till Stockholm som jag (och många med mig) skulle byta till i Alvesta. Så började nedräkningen till anslutningen i Stockholm vidare till Sundsvall... Först kl 15 kom vi iväg från Alvesta, istället för vid 13.34 I Linköping fick en dörr för sig att den inte ville stänga sig, så då vart vi stående där en stund... 1 timme och 40 min sena anlände vi till Stockholm och fick springa som idioter för att hinna fram till tåget mot Sundsvall. Vi hade fått information om att tåget skulle vänta på oss. När vi anländer till Centralen får vi höra att föraren av tåget mot Sundsvall fått klartecken på att köra och lämna kvar oss. Ni skulle sett skaran upprörda människor som störtade fram... Tyckte ännu mer synd om de som skulle vidare ännu längre norrut, de fick höra att de skulle missa sitt tåg, och således skulle åka med oss till SUndsvall och där få byta sig vidare. När våra dörrar öppnas gapas det ut att deras tåg står kvar pga nåt problem så de skulle nu rusa igenom Centralen åt andra hållet... Tror ni alla hörde den informationen. Nej just det... Hoppas det löste sig för de som stod vid Sundsvallståget.
När jag blir stressad slår jag över till engelska och sprang således och gaspade "Excuse us! EXCUUUUUUSE US!" Jorå.

Fram kom jag i alla fall efter mycket om och men, och Stefan/Sundsvall mötte upp vid stationen. Fasar redan för hemresan, men hoppas den flyter på bättre. Här uppe har vi mest latat oss. Egon kändes av här också litegrann, och bara idag förväntas 25cm snö... I sånt väder FÅR man lata sig...

Bio, Taken 3. Mycket bra!! Kikar ni på instagram så vet ni att jag fick biobiljetter hemskickade häromdagen, så tack Eon säger vi! ;)
 
Filmmaraton, man måste sett Harry Potter!!!! Här med Tacomys.
 
Idag sitter jag ensam då Sundsvall jobbar. Funderar på att låta mamma klippa av mig håret när jag kommer hem. Kommer jag ångra mig tro?
 

/Alexandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Skapa flashcards