degerogard

Alla inlägg under maj 2016

Av Alexandra Lindström - 27 maj 2016 08:30

Den 25/5 kl 21.35 kom så äntligen Árdís föl, en hingstunge även han efter Vísir från Tavelsjö.

Vallari (uttalas Vatlari) är en töltmaskin med ett något vänare sätt en sin halvbror Vivaldi, men med ännu mer fart och fläkt. Vallari, som till vardags kommer kallas Ari, har redan charmat hela familjen. Tror till och med att far har fått sig en liten favorit :)

Dis är så hönsig med sin grabb, hon och Gerpla kommer troligen ha väldigt intressanta diskussioner kring parenting ;)

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 22 maj 2016 14:32

Den 19 maj kl 04.10 på morgonen kom han, Gerplas fölunge efter Visir från Tavelsjö.

Vivaldi är en stor och kraftig kille, väljer tölten i hagen. Han har personlighet för två, och är inget mähä. Jag är svag för individer med vilja, och det har han... ;)

Gerpla är så stolt, och så duktig.
Fler bilder kommer framöver, det vågar jag lova! Vi väntar ännu otåligt på Dis nedkomst.

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 10 maj 2016 08:09

5/5 firade vi Lisa. Önskemiddag och paket. Vi hjälptes även åt att flytta ut henne i hennes stuga på riktigt. Det blir så mysigt! Fler bilder kommer framöver.

6/5 firade vi mamma. Startade med frukost ute och senare kom mormor och morfar på fika och middag.

Mamma hade önskat en thaifisksoppa, så pappa och jag fick åka en sväng till stan och handla citrongräs och grejer. Soppan gick hem hos alla utom morfar som inte är så förtjust i chili som resten av familjen ;)

Grillen har varit framme en del också, nu när vi har haft det varmare här hemma än de vid Medelhavet. Man håller sig helst utomhus i skuggan då.
Något vi inte testat förut var grillade havskräftor med vitlökssmör. Det kommer göras igen.

När det är så här varmt får man vara uppe med tuppen för att jobba hästar. Idag har de hotat med "ännu finare väder än igår", så idag var alla de tre som är igång avklarade till 07.15 Stella och Viddi brände överskottsenergi respektive värmde ur eventuell träningsvärk i rundkorallen. Fjarki fick ett skrittpass med mamma i bomlösa sadeln.
Alla jäkla flugfän har vaknat nu också. Mosquiton är i full färd med sitt insamlande och jag ska idag sitta i skuggan och sy till Fjarkis nya flugtäcke. Stl 125 och jag kunde ha använt magplattan till Viddi. Den hängde som en hängmatta under Fjark. Inte bra, fixa fixa...

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 4 maj 2016 06:53

Maj. En härlig månad här på gården. Vi gick från snöblandat regn, hagel och vind i april, till strålande sol och 20 grader nu i maj. Tänk vad ett månadsskifte kan göra! :P

Hästarna har släppts på bete, dagtid. Inga feta hästar här tack. Sunda och välmående individer är önskvärt. 

 
Fölningarna närmar sig, både Dis och Gerpla utvecklar sig med stormsteg. Vi får se om det verkligen blir så mycket som 10 dagar dem emellan. Som ni kanske sett på instagram så har övervakningskameran monterats och sänder nu nattetid. Spänningen är olidlig, precis som vanligt! 

Utöver allt som har med hästarna och jobb att göra så har jag passat på att göra sådants som är att föredra att göra i vackert väder. Som att måla utomhus...

 
...och plantera bärbuskarna jag fick i födelsedagspresent.
 

Lisa röjer vidare i sin stuga när hon väl är ledig. Det blir så fint! Här om kvällen tog jag mig tiden att måla naglarna, och tyckte att de matchade så fint med fondtapeten i Lisas nya sovrum. Älskar den tapeten, den är så söt!  Inte sant?
 

Det här yrvädret, som lyssnar lika fint både till Tellus och Monster, väger nu in på 4,3kg och ökar stadigt. Jag har accepterat att hans mage troligen kommer behöva backup för resten av hans liv för att han ska få fungera som han ska, och plånboken är lycklig över att vi nu kunnat gå över till ett "vardagspreparat" istället för dunderkur med samma goda verkan. Detta energiknippe till katt! Vad jag är glad att jag har dig mitt elände, mitt monster, min älskling.

 
   

/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Skapa flashcards