degerogard

Alla inlägg under juli 2010

Av Alexandra Lindström - 25 juli 2010 11:57

Fredag - Söndag är det Lag & junior SM (islandshäst) i Mönsterås. Mamma, jag och Trion var där igår i regnrusk och kyla.

  

Vi hade tänkt stanna hela dagen, men stackars Kajsa vart genomblöt och vi frös allihop så vi begav oss hemåt redan vid lunchpausen. Men vi fick se mycket fina hästar och både bättre och sämre ryttare. Jag blev lite kär i en muskblack som hade en fantastiskt flott trav, men den var inte bättre än Stellas ;)…

Men överlag blev jag ändå lite förvånad över standarden på ryttarna, det var ju ändå SM-nivå. Vissa kunde inte kontrollera sina hästar, någon fördärvade för de andra tävlande när dennes häst skenade runt banan och de andra hästarna ville hänga med..

Vi hade i alla fall en mycket trevlig dag i trevligt sällskap, och jag hoppas och tror att Trion insåg hur mycket de faktiskt lärt sig hos oss.  Det var egentligen bara en tävlingsryttare som hade mer avancerade moment i sitt dressyrprogram. Både Ebba, Jenny och Kajsa kunde framfört dressyrprogrammet utan problem och både Jenny och Ebba kunde framfört ett mer avancerat program än de tävlande gav sig på.

Det var även roligt att få stå och lyssna på Trions kommentarer av ryttarna på banan, och få höra att de ser även de små hjälperna som ryttarna ger och kunde se när det blev fel och varför. Att de har börjat förstå ridningen i fler aspekter än ridskolans ”sparka-slita-dra”-metoder utan de förstår varje hjälps inverkan, så pass att de inte längre behöver använda ännu en hjälp för att korrigera att den första hjälpen de gav var felaktig, hade för lång inverkan, var för hård eller feltajmad.


Väl hemkomna duschade vi varmt för att tina upp oss inför kvällens framträde i Alstervik tillsammans med Sofia och Ida. Bortsett från att Lisas gitarr stämde om sig mitt i en låt, pga vädret, så gick det bra och publiken (de tappra få) var nöjda och glada för kvällens underhållning. Några kom till och med fram, tog i hand och tackade personligen efteråt.


Nu ska jag strax åka och jobba min sista dag på Dädesjö Sommarcafé, men det kommer vara öppet ett par helger till i augusti månad.


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 23 juli 2010 21:11

Idag har Kajsa och jag haft privatlektion i paddocken, medans Ebba och Jenny ridit självständigt på ovalen med ett par hinder uppställda.


Kajsa och jag pratade mycket om varför det är så viktigt att vara en konsekvent och pålitlig ledare, så att hästen får ett förtroende för dig som ryttare. Vi pratade om Logis synproblem och varför det därför är extra viktigt som hans ryttare att inge ett förtroende så att han låter dig vara hans ögon, istället för att han exempelvis själv svänger inför hörnen utan att lita på att du svänger innan staketet.

Det glädjer mig att Kajsa förstod detta så väl och verkligen gav sitt yttersta för att bli mer konsekvent och närvarande för att få Logis förtroende och respekt, och mot lektionens slut litade Logi mer på Kajsa än han gjorde vid lektionens början.


Vi upptäckte Logis synproblem när vi började markarbeta honom efter att vi köpt honom. I löslongeringen var han lydig som ett lamm i vänster varv men inte i höger, så vi började fundera och veterinären bekräftade att han hade/har starr. Höger öga värre än det vänstra.
De första sex månaderna ville han inte ha en människa i närheten av sig själv och vi gav honom den tid han behövde, han stod så långt borta han bara kunde komma, han hade förknippat människor med obehag och smärta. Att bygga upp hans förtroende för oss människor tog tid.
Detta är idag bortarbetat, men då jag inte vill att han ska komma tillbaka i tankemönstret att människor är obehagliga så är jag petigare med vem och vilka som får rida honom.
Man märker så väl på honom när han inte uppskattar sin ryttare, men med både Kajsa och Jenny går han glatt och lätt, och det blir en fröjd att se att Logi tycker det är lika mysigt och roligt som de gör.


Många glömmer att det inte bara handlar om att ryttaren ska tycka att det är roligt och mysigt, utan att hästen ska dela den uppfattningen. Det har gått så långt att flera av islandshästvärldens toppryttare slutat tävla då hästens välfärd, korrekt form och takt, inte prioriteras. Det säger ganska mycket tycker jag om vart ridningen barkar…


Imorgon ska mamma, jag och Trion iväg till Mönsterås och titta på Junior SM. Ska bli roligt att presentera en annan del av islandshästvärlden för dem. Vi hoppas på att få se många duktiga ryttare och glada, positiva och välridning hästar.


Här kommer en bild på Ebba och Harras från när vi red ut sist, här travar vi längs en skogsväg.

  


Mamma och jag har börjat rida Árdís mer regelbundet efter att hon gick med sitt föl till april i år. Här en bild på mamma och Árdís på Degerö påväg runt ovalen.

  


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 11 juli 2010 12:11

Till alla er som tröttnat på hettan kommer här inledningsvis ett par svalkande bilder från i vintras...


  

Jenny löslongerar Harras, jobbar med traven...

Ebba jobbar med galoppfattning i löslongering...


Ja, dessa medryttare. Dessa människor som blivit oss så kära. Dessa framgångar som vi så glatt får se vecka efter vecka. Dessa ryttare som vi så stolt kan säga rider hos oss.


Igår var Trions dag här. Kajsa som haft lite svårt att hitta inspiration och jävla anamma var som förbytt igår, chockad men lycklig över utvecklingen talade jag henne igenom hjälperna för samling, bad henne driva lite med sätet för att få se henne flyta iväg i tölt. KAJSA TÖLTADE! Det mina kära vänner är ett framsteg att hurra över. Hon koncentrerade sig, engagerade sig och kopplade ihop sig med hästen. Igår red hon inte hästen, hon red MED den. Hon red inte på Logi, hon red med honom. Det handlade inte bara om henne och hur svårt det var, det handlade om dem och hur de tillsammans skulle framåt. Jag kan inte annat än le.


Jenny som egentligen är mest intresserad av skötseln och mest önskar lära sig rida i skritt både töltade och travade Harras igår, lite otäckt till en början erkände hon men hon klarade det med glans.


Ebba kan vi inte sluta skryta med. I onsdags var hon här för sin första lektion denna veckan. Vi hade bestämt oss för att hon och jag skulle rida ut en runda, som övning inför uteritten vi två ska vara med på i MHVs(www.marhultshastvanner.webs.com) regi. Men först värmde vi upp lite i paddocken, mest för att Ebba skulle få bekanta sig med Harras igen innan vi gav oss ut, då hon ju rider Fjarki nu sedan ett tag tillbaka.

   

Ebba och Harras i galopp.

  

Ebba och Harras i trav.


Jag kan inte nog beskriva glädjen över att känna att jag red ut med en jämlike, jag behövde inte fundera över henne och hur vida hon skulle klara av den eller den situationen. Harras till och med bockade till av glädje när Ebba gav galopphjälpen, och hon frågade bara ”vad gör han..?” Där kan ni snacka om säker sits! Hon klarar av det. Två härliga galoppsträckor och två travsträckor. Här är en bild i trav.


Ni får ursäkta bildkvalitén och skakigheten, men jag har tagit bilden med mobilen från hästryggen.


Nu bär det av till jobbet, välkomna till Dädesjö SommarCafé öppet alla dagar juli ut kl. 13.00-18.30.  


/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards