degerogard

Alla inlägg under juni 2010

Av Alexandra Lindström - 24 juni 2010 08:47

Häromdagen var mamma hos Eva och hälsade på Pontíac. För att se nya bilder på honom besök hans Pixbox, www.degerogard.pixbox.se. Tack Eva för att ni tar så väl hand om honom, han är så välväxt och fin. En ettåring kan ju lätt se lite kantiga ut, men inte Pontíac.


För er som funderar över hur det gått för Sleipner och hans hovslagarproblem kan vi nu glatt berätta att de har lyckats hitta en kunnig hovslagare som inte fördärvar honom och att Sleipner nu t.o.m leker i hagen igen.


Viddi växer som om han hade betalt för det, denne vackre varelse. Han måste ses för att komma till sin fulla rätt, det är nästan omöjligt att beskriva honom med ord… De räcker liksom inte till.


Jenny, Ebba och Kajsa, eller Trion som vi kallar dem, var här igår för Ebbas andra ridpass för veckan. Lillebror Oskar var också med, och medans Jenny och Kajsa mockade och fixade hönät och påsar hjälpte han till så smått med att sopa i stallgången och fylla vattenkaren.


Ebba och Fjarki  


MHV, www.marhultshastvanner.webs.com, hade möte här i klubbrummet igår och hemsidan kommer inom snar framtid uppdateras med vad som händer framöver. Roligt att Trion med resten av familjen gått med som medlemmar tycker jag. 
Mötet avslutades med grillning i det vackra men smått kyliga vädret. 
Trion ska idag till Börjes i Tingsryd och stackarna ;) fick bli skickebud för några småsaker åt oss, praktiskt när man kan hjälpas åt så tycker jag.


Ikväll får jag skjuts med Maja hem efter praktiken. Hon tycks ha fått mersmak efter en månads prov som medryttare till Logi. Hon kör hela vägen från Alvesta en gång i veckan, ibland två… Idag ska vi förlänga medryttarskapet. Roligt det också.


Mycket roligt på gång och imorgon är det midsommar! Härligt härligt, en extra dag ledigt och orsak att umgås med härliga människor :)


GLAD MIDSOMMAR


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 17 juni 2010 10:29

Igår var Moa och Michelle här, precis som vanligt på onsdagar.
Det var så pass torrt i paddocken att det dammade, så vi fick flytta upp till gräspaddocken istället.
Oftast delar mamma och jag på dem så mamma har hand om Moa och jag om Michelle.

Eftersom jag på så vis blir mer engagerad i Michelle och hennes framsteg så blir det automatiskt att det blir dem jag skryter mest om här. Igår jobbade vi återigen med ”den levande handen” och arbete mot tölten. Här har ni resultatet:

  

  

Taktrent, klockren tölt. Michelle har varit medryttare här i snart en månad och innan dess varit på ”ridläger” här i två omgångar, en vecka i stöten. Tänk vad bara ett par månader kan göra, med den rätta viljan, det rätta engagemanget och det rätta drivet…

Jag är så STOLT över henne. Hon har ett så naturligt sätt med hästarna, med alla djuren på gården, och jag ser fram emot att se vad det kommer bli av henne i framtiden. Jag tror hon har ärvt det av Carmen. Min mamma, hennes moster. Michelle har alla förutsättningar till att bli något stort inom branschen och med Carmen som tillgång kommer utvecklingen kunna gå i en rasande takt.


Ikväll blir det en lektion på Harras för Michelles del, Maja kommer för att rida Logi.


Några bilder på Viddi från Degerö:

  

  

  


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 15 juni 2010 19:38

Lite nya bilder på årets guldklimp.


    


/Alexandra    

Av Alexandra Lindström - 14 juni 2010 21:04

Välkommen till världen Viddi från Degerö.

Klockan 12.40 den 12/6 kom han, den efterlängtade lille skatten.





/Alexandra

           

Av Alexandra Lindström - 10 juni 2010 08:33

Nu börjar det närma sig. Stella har fått börja komma in under nätterna. Men än kan det dröja ett tag.


Moa och Michelle var här och red igår. Man blir så glad när man märker att de tänker och när de kommer med frågor som visar att de bryr sig och vill lära. Michelle berättade igår om andra hästar hon varit i kontakt med och frågade varför de hade reagerat si eller så på vad deras ägare gjort. Hon ville även veta vad hästen tänker/i vilket tillstånd den befinner sig beroende på hur den riktar sina öron. En mycket bra fråga tyckte jag.


Michelle fick en del att tänka på igår. Hon har inte insett hur duktig hon faktiskt är. Det är ganska vanligt tycker jag, tråkigt nog. Väldigt få har självförtroendet nog att inse att de kan, eller se att de gör framsteg. Många ger till och med upp ridningen när det blir lite uppförsbacke.
Jag tror dock att Michelle började förstå hur duktig hon är när hon insåg att hon hade töltat helt själv och att det såg jättesnyggt ut, helt taktrent. Hon är en naturbegåvning. Ännu en gång fick jag lämna stallet stolt upp över öronen över en medryttares framsteg.

  
Michelle och Logi


Moa och Harras

  

Alla medryttarna på gården gör framsteg nu. Det är så roligt att se! Mål efter mål uppnås, ni har hela världen framför er och inget kan stoppa er på färden.


Det fascinerade med ridningen är väl dock att man aldrig blir riktigt fullärd. Det spelar ingen roll hur länge du har ridit så finns det alltid något nytt att lära.


Grattis Krille på 20-årsdagen!


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 6 juni 2010 11:42

Igår var medryttarna här. Vi hade planerat det så att Ebba och Kajsa skulle få träffa Moa och Michelle som är jämnåriga med dem. Jag har alltid önskat mig en jämnårig stallkompis och kände att jag ville ge dem möjligheten till att lära känna varandra och på så sätt ge dem möjligheten till något som jag aldrig haft. I framtiden tror jag att de och hästarna kan få mycket kul ihop.
Igår hade vi gjort en liten tipsrunda med enbart hästfrågor som alla fick gå individuellt och sedan blev det prisutdelning. Ebba tog hem första priset, vi blev inte det minsta förvånade. Jag tror inte Ebba själv har förstått riktigt hur OTROLIGT långt hon har kommit..
Jag kan se henne och någon av våra unghästar på tävlingsbanan inom två års tid utan problem, vad tror du om det Ebba? ;)


  

Ebba och Fjarki på uteritten igår.


Här visar Carmen hur man tillämpar kroppspråket från löslongeringen även i hagen.

  

Fick lite show när han släpptes i hagen… Se hur kraftfull han är, en sån power...  


Snart ska mamma och jag åka och hälsa på Linda och hennes hästar. Det ska bli roligt att få se dem.


/Alexandra  

Av Alexandra Lindström - 3 juni 2010 08:28

I LCHFs tecken…


Förrätt

Rullar av kallrökt lax med wasabiröra.

   

  

Varmrätt

Grillad laxfilé med en varm tomat- och mozzarellasallad.
Till detta serverades en ostsallad och en creme fraiche sås med smak av vitlök, örter och citron.

  


Efterrätt

Chokladfondant med vispad grädde, marängkex och hallon.

  


Vilket härligt väder vi har!

Idag bär det av på cykelutflykt med ALMI-gänget. Ska bli spännande att se vad de ska utsätta oss stackars medarbetare för! Vi har inte fått veta mer än att vi ska cykla 8km för att sedan leka lekar, äta och dricka gott, och sedan cykla hem igen. Ser verkligen fram emot detta, då jag snart inte kommer vara kvar på ALMI där jag har kommit att trivas väldigt bra. Ska därför bli extra roligt att få umgås med arbetskamraterna utanför arbetsplatsen och lära känna dem på ett mer privat plan.


Jag hoppas verkligen på ett föl nu i helgen! Vi får se hur det blir…


/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards