degerogard

Alla inlägg under november 2009

Av Alexandra Lindström - 20 november 2009 19:37

Igår hämtade Jeanette upp mig och mamma och så bar det iväg till Tingsryd, vi shoppade och fikade på Börjes. Jag köpte ett par nya ridbyxor och mamma bjöd på räkmacka. :) Sprang på en barndomsvän och hennes familj också som jag inte träffat på jag vet inte hur länge.. Trevligt!



Idag red mamma och jag ut en runda på Fjarki och Harras. Testade att rida den vägen som de ska gå med fiberkabeln upp till huset via, va väldigt mycket närmre än den vägen vi brukar rida ner till banvallen.. Är supernöjd med de nya ridbyxorna som jag naturligtvis var tvungen att testa idag.



Sen ville Maxx testa på att rida Fjarki :)

  



Nu ska vi ut till stallet och natta hästarna :)



/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 18 november 2009 10:11

Jaha då har tiden dragit iväg igen! ;P




Pontíac växer och frodas..

  

Här står han med mamma Árdís vid foderbordet.. Snart har han växt ikapp henne ;)




DJs inridning går framåt. Häromdagen gick vi runt ovalen, halva banan fick han bära mig på ryggen. Hoppas ju på att DJ ska bli tävlingsmaterial... Vi får se, framåt går det som sagt :)




Harras har nu tappat all övervikt och är kalas att rida, lite tråkig skritt dock för att han har så kort steg. Imbi fick göra massor med halvhalter på Fjarki när vi red ut tillsammans i helgen, annars var de 100m framför oss på nolltid... Det var en mysig ritt annars, träffade på Berit och hennes hundar två gånger och skymtade en älg i skogskanten.




Imbi är en av de medryttare vi har här just nu. Hon har tränat dressyr och hoppning, tävlade när hon var yngre. Efter en resa till Island ville hon börja rida islandshäst och har siktet inställt på tävling. Vi har sagt att om allt går och känns bra så får hon var med på Árdís och starta henne på banan samtidigt som jag startar DJ.

Vår andra medryttare heter Ebba, hon har ridit på ridskola i 5-6 år och drömmer nu om egen häst. Första steget dit har hennes familj sagt är sommarhäst, så nu är hon hos oss för att lära sig mer om hantering och för att utveckla sin ridning.

Jag tycker det är jätteroligt med medryttare, även om tanken är att de egentligen ska vara självgående i stallet.. Men jag tycker det är spännande att få bena ner allting till molekyler och få vända och vrida på sina förklaringar och se hur det går upp ett ljus för personen man lär. Bara att följa någons utveckling och framsteg tycker jag är superkul!




Samtidigt är det roligt när det händer något i vardagen, eftersom jag just nu är arbetslös så blir dagarna annars gärna långrandiga och tråkiga. Känns som att jag kan hela arbetsförmedlingens hemsida utantill! :P Tipset man får är att utnyttja sina kontakter så: någon som vet nåt ställe som anställer?

Plan B har nu blivit en utbildning i AFs regi, fast food. Tror den kan vara intressant, och då skulle jag vara sysselsatt i 16 veckor..




Igår fick jag för mig att jag skulle städa gården.. Sadelkammaren, klubbrummet och resten av stallet är riktigt tjusigt idag.. Mamma hjälpte till med blomlådor och sånt roligt så nu är det riktigt fint här måste jag säga :) Sadelkammaren och det fick jag klara själv, för att mamma behövde vila inför lektionen.




Igår kväll red Imbi Fjarki som vanligt, och jag red Logi. Vi red för mamma i paddocken ca 45 minuter, sen tränade vi på egen hand på ovalen. Bara på de 5 gångerna Imbi ridit för mamma har hon gjort jätteframsteg, traven ville inte riktigt lossna för henne igår men hon börjar få tölten ren bitvis. Fjarki är en väldigt känslig och lyhörd häst att rida, så det gäller att vara fullt medveten om varje del av sin kropp för att det inte ska bli missförstånd. En nyttig utmaning.

Mamma är väldigt uppmärksam som instruktör, och tänker alltid på att det ska vara en trevlig upplevelse för hästen att ha med oss människor att göra. Hon är väldigt målmedveten och jobbar gärna med småsaker tills det verkligen sitter.




Nu ska jag ut i stallet och organisera skåpen i sadelkammaren ;)




/Alexandra


Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards