degerogard

Direktlänk till inlägg 2 februari 2009

Farväl Fjalar

Av Alexandra Lindström - 2 februari 2009 12:44

       
Till minne av
Fjalar från Degerö
född 26 maj 1997   avlivad 2 februari 2009

 


 
2007

 2004


"Ögonen kan glittra, munnen kan le,
men sorgen i hjärtat kan ingen se."

Sorgen sänker sig över gården medans meddelandet sjunker in, vår älskade Fjalar har lämnat jordelivet.
Tårarna strömmar när jag skriver detta inlägg, och våra tankar är med Fjalar, och dig och din familj Catrin. Skyll inte detta på dig själv, du har handlat efter bästa förmåga.

Vi vill att Fjalars död inte ska vara förgäves. Därför väljer vi att använda detta som information. Orsaken till Fjalars död är att någon "snäll" människa tippat in en skottkärra äpplen i hästarnas hage, utan att rådfråga ägaren först. Detta resulterade i ett fånganfall med hovbensförsänkning/-rotation på alla fyra hovarna. Så vi tänker göra allt vi kan för att informera om att detta är att spela "rysk roulette" med andras djur. Detta är inte första gången som vi vet att hästar har förolyckats genom andras okunskap... Så nu vill vi att ni som läser detta lovar att sprida detta budskap vidare till så många som möjligt, så Fjalars död blir den sista som orsakas av "snälla" människors okunskap!


Fjalar var en underbar häst, och kärt barn har många namn. Fjulle, Fjalle, Fjolleman... Du fantastiska tölthäst.. Fjalar var, under den tiden då han var i vår ägo, läromästare till många. Inte bara inom familjen, utan även till andra vänner och bekanta. Vi har tricktränat och ridit både akademisk dressyr, hoppning, western, ingenting var omöjligt med Fjalar.. Han var en utav de lättaste hästar mamma någonsin ridit in, han har aldrig någonsin försökt att slänga av sin ryttare. Det var i stort sätt bara att sätta på honom sadel och träns, då han var så oehört lättlärd och lyhörd.


Jag tror att allt som händer har en mening, nu ska vi bara försöka förstå denna...


Nu gick himmeln från gråmulen till klarblå med strålande sol här utanför fönstret, jag är som jag är och tar det symboliskt.


/Alexandra

 
 
Ingen bild

Veronica Mohlin

2 februari 2009 14:44

Men gud va hemskt stackars häst & stackars ägare.Sänder en varm tanke via dej Alexandra.

 
Carmen

Carmen

7 februari 2009 13:20

6 månader och en dag. Jag kan inte fatta att han ska vara borta. Att han inte finns. Min älskade Fjalar, jag minns hur han töltade i hagen redan hans första levnadsdag den 26 maj 1997. Jag sålde honom 1 augusti -08 och var uppe och hälsade på honom hos hans nya matte den 28 september -08. Drygt 60 mil. Jag kan inte förstå att han inte går där i hagen där jag såg honom då. Jag går i ett avdomnat tillstånd. Catrin, Fjalars nya matte, kontaktade mig igår och hade problem med försäkringsbolaget. Folksam hävdade att han skulle varit oförsäkrad när hon köpte honom. Catrin pratade själv med mitt bolag, Sveland, på försäljningsdagen och överla att eventuellt ta över försäkringen som jag hade. För att skingra tankarna så ringer jag och pratar med Sveland och berättar vad som hänt, att Catrin har problem med att få ut sin ersättning. Mitt ombud på Sveland ber då om namn och telefonnummer till handläggaren på Folksam, och två minuter senare messar Catrin att "Nu är allt ok på försäkringsfronten! Tack för att du finns! Kram" Jag har tydligen rätt försäkringsbolag iallafall... Åter till verkligheten, sorgen sköljer över mig

http://www.freewebs.com/degerogard

 
Ingen bild

catrin

8 februari 2009 20:05

jag är fortfarande som i ett vakum..min underbara fjalar..

tack för att jag fick chansen att ha honom hos mig ett ögonblick.

 
Ingen bild

Catrin

12 juni 2012 16:36

Gogglade på Fjalar och kom in på detta inlägg.. Det kommer liksom tillbaka. Jag tänker på Fjalar ganska ofta, han sitter på min vägg "of memorial" i stallet och jag ser honom framför mig i boxen där han stog sina sista veckor i livet. Allt mer urtunnad och smärtpåverkad. Känner uppgivenheten när man inte kan påverka att djuret inte ska lida....
Och sista resan, när jag lastar honom på vägen nedanför gården, han går på utan att fundera. Åker upp till ATG och får domen: Vi tar bort honom NU.
Jag visste att det var illa, men SÅ illa fattar man inte att det är förrän det är ett faktum...
Kommer ihåg känslan av att åka därifrån med en tom transport...

/ Catrin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards