degerogard

Alla inlägg under april 2014

Av Alexandra Lindström - 29 april 2014 10:39

Firandet av födelsedagen började redan samma kväll som Lisa och jag kom hem från första jobbhelgen i Norrköping. Körde hem till gården direkt efter sista arbetspasset den 21:a, lämnade av Lisa och hämtade upp C och så åkte vi vidare till byn där vi hoppade över till Stinas bil och så åkte vi hem till Jennie för kaffe/te och såg på Bonde söker fru där en klasskamrat från högstadiet deltar i år. Alltid lika mysigt när vi alla kan samlas på ett ställe!
Själva födelsedagen firades hemma på gården med de närmaste.
Lisa bakade en mumsig morotstårta

 
Viddi och jag invigde en av födelsedagspresenterna från mamma och pappa, en ny tömkörningsgjord och nya tömmar.
 
Den bästa belöningen efter ett arbetspass, enligt Viddi, är att få rulla sig i paddocken <3
 
Såhär såg det ut igår, de har fått komma ut i sommarhagen om dagarna :)
 
På jobbet ser det ut så här om eftermiddagarna...
 
men man kan inte låta bli att bli inspirerad av det där stället! Fick stor respons på dessa naglar :)
 
Skrev redan förra året om att en av fördelarna med stadslivet är att man får mer tid över till att måla naglarna... I övrigt blir sysselsättningen i staden i första hand motion för min del. Skönt att ha nära till gymmet i år igen och roligare blir det när man inser att man nästan är tillbaka till sitt forna jag. För ett antal år sedan, när jag först flyttade upp till området och snart insåg mitt enorma misstag, genomgick jag något av en depp som angav sig i form av några extra kilon... Där fick ni veta nåt nytt...
Här ser ni också två av mina andra presenter, nya skor och (inte en dag för sent) en ny mobil! :)
 
Lisa sysselsätter sig med diverse projekt i lägenheten, främst är det balkongen som är i fokus just nu. Här har Johan byggt en blomlåda som Lisa målat lila.
   
Och här byggs måttanpassad sittbänk som ska målas i samma fina färg :)
 
Vi invigde bänken igår, Lisa och jag, med varsin hallon/blåbärssmoothie till lunch. Påskriset sitter fortfarande uppe och kommer så få göra tills blommorna tar över färgprakten.
 
Påsken firade vi med påskbrunch en dag när vi alla tre var lediga...
 
...och självklart serverades även mormors "svampar på grön äng". Den enda egentliga påsktraditionen vi har i familjen.
 

Igår var vi iväg på bio och solnedgången fångade min uppmärksamhet när vi hämtade bilen i P-huset...
 
Norrköping är inte så tokigt alla gånger.

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 15 april 2014 08:25

I fredags åkte Lisa och jag upp till Norrköping med bilden lastad till bredden. Nu drar säsongen igång så smått och inleddes med en introdag i lördags, vilken tyvärr inte gjorde mig värst mycket klokare. Även denna sommar kommer bli väldigt spännande ur ett antal aspekter, jag ska dock göra mitt bästa för att hålla mig utanför i år. Förra sommaren satte rejäla spår i mig, somliga lever jag med än, och inte får man mycket för det inte. I år tänker jag sitta på bänken och låta andra sköta matchen. 

När Lisa kom hem från jobbet i söndags åkte vi direkt för att se Dolphins mot Borås i fjärde semifinalen. Vinst med 86-78. Stadsunderhållning...
 

Nu bor jag då således på en madrass i Lisas och Johans vardagsrum. Sa upp min (och Lisas) lägenhet när jag förra året bestämde mig för att inte återvända hit. Att dela lägenhet är inte så hemskt som det kanske låter, Lisa och Johan bodde ju i "mitt" kök i somras så vi är vana. :) Mitt största bekymmer just nu är deras urmysiga öppna spis. Jag sover jämte den och det DRAR NÅGOT FRUKTANSVÄRT. Förkylningen som jag brottats med i en dryg vecka ger sig inte och höger axel och min onda nacke klagar. Får klura ut nån fiffig lösning på detta bekymmer.

Första arbetsdagarna blir fre-mån och jag hoppas den här veckan och de dagarna går rikitigt fort! Direkt efter jobbet på måndag drar jag ner till gården för ett par dagar. Jag har redan tröttat på lägenhetslivet och så fyller jag ju år den 24 vilket ska firas med de allra bästa. Det får bli ett lugnt firande dock för jag jobbar fredagen och måste alltså köra upp igen redan på födelsedagskvällen... 

Innan vi åkte iväg hann vi med att fira morfar på hans födelsedag den 7/4. Mormor hade dukat påskfint och Lisa och mamma hade med sig LCHF-bakverk i form av dammsugare och biskvier.
   

Lite sentimentalt att traska omkring hemma hos mormor och morfar. Många minnen både på gott och ont. Nu är det sig inte helt likt heller då de så sakteliga skalar ner sitt boende för att så småningom få plats i något mindre än huset de själva byggt... Åren de går.
Även Lisa och jag blev firade denna dag, man får vara lite effektiva när man väl ses. Tack så mycket för fina presenter, badrumsmattan har flyttat in och ungsformen invigdes till middagen igår. :)

Just nu känns det ganska motigt med ännu en säsong i parken och en sommar i Norrköping, men jag sätter mitt hopp till att det vänder när vi kommit igång och mina bästa kollegor och Norrköpingsvänner åter infinner sig i stan. 

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 5 april 2014 11:45


Den 30/3 flyttade Kim och Miska från Degerö till ett annat stall. Ett inhysningsstall närmre Växjö med vanliga stora hästkompisar. Jag tänker inte gå in så mycket på varför de flyttat, men kan säga som så att det känns skönt att veta att mamma bara kommer ha våra egna hästar att sköta i sommar när jag flyttar upp till Norrköping igen för jobb. 

Lilla Miska, som nästan hunnit fylla 11 månder, visade prov på sitt fina lynne (och bogfrihet ;) ) vid lastningen. Det tog inte lång stund innan hon snällt stod inne i lådan. Lastningspatrullen hade uppenbarligen inte räknat med annat heller som synes. Flytten ska ha gått bra hittills och vi önskar Kim och Miska lycka till, och hoppas att de håller kontakten i både med- och motgång.

  


Gerpla har tagit Miskas flytt hårdare än vad Miska ska ha gjort. 
Innan de kom för att hämta Miska låg flocken och vilade, och där Miska då låg har Gerpla spenderat gott om tid med mulen i marken... Då känns det lite i hjärtat. Hon ropar än idag efter sin fölunge, om än betydligt mer sällan än de första dagarna. Fysiskt mår hon bra, ingen mjölkstockning eller juverinlfammation, vi har lagt ner mycket tid på avvänjningen, och vi hoppas hon kommer på andra tankar nu när hennes träning kommer igång. 
Dis, Miska och Gerpla, strax innan lastning

 

Gerpla sprallade loss och visade upp sin tölt i hagen igår när vi släppte ut dem på bete en timme. Japp ni läste rätt, betesinvänjning redan 4/4 i år! Hon är bra grann Gerpla, ska bli roligt att se hennes utveckling!

 

En annan som uppskattade att det blev fart på flocken var Viddi.

 

Min skatt... Honom fick jag minsann betala marknadsvärde för när jag köpte honom av mamma... Undrar när det blir min tur att köpa fölunge till symbolisk summa och stå uppstallad till enbart självkostnadspris här hemma... :P

/Alexandra




Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards