degerogard

Alla inlägg under juni 2015

Av Alexandra Lindström - 30 juni 2015 12:15

Vet ni, idag är det dag två i en tredagars ledighet - och jag behövde inte köra bil i tre timmar igår för att komma hem, så som de senaste tre årens somrar med säsongsjobb på Kolmården sett ut! :D

Och och - jag kommer få vara hemma i helgen också, TROTS att det "bara" är en tvådagars ledighet!! :D

OCH OCH - helgen därefter åker mamma och jag (Lisa och pappa är hemma med djuren) upp till Ylva för att vara på islandshäst SM fre-sön! Lycka! <3


När jag ögnade igenom facebook i morse så fastnade jag i en artikel som jag vill höja till skyarna! LÄS.

   

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/bytte-fran-dressyr-till-islandshast-handlar.htm


Häromdagen red mamma min lille skogsmulleponny. Ni hajjar ironin va? Tanken är att han nu ska börja bli "flerspråkig", dvs lära sig att inte allas hjälpgivning är precis lika som mattes.

   

Jag älskar denna häst. Han håller mig på tårna. Han tar in kunskap som en tvättsvamp. Han står vid grinden och gnäggar efter alla tvåbentingar han ser när han inte får sitt morgonarbetspass för att han har vilodag... ;)


Uppdatering på Luna som fyllde 10 veckor igår:

   

 

     

     


Denna sommaren har ett par rejäla projekt inplanerade, och dessa kommer dra igång så snart pappas semester börjar. Tills dess har vi roat oss med några småprojekt under helgerna eller närhelst Lisa och/eller jag är ledig/a och kan hantlanga.

Rosen från mormor och morfars trädgård har fått en spaljé att klättra och växa i...

 

Vi har börjat isolera snickarboden... 

 

...och mitt egna lilla projekt, mitt lilla imperium, som såg ut så här  i våras har nu börjat förse oss med diverse grönsaker och mycket mer är på god väg. Ser fram emot att i vinter kunna tina upp grönsaker som växt ur vår egna jord!

 

Idag levererades pappas semesterunderhållning... ;) 

 


Man är sin egen lyckas smed!

 


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 21 juni 2015 14:02

DET GÅR INTE ATT BESKRIVA I ORD HUR UNDERBART DET ÄR ATT FÅ  VARA HEMMA SOMMARTID! Även om det ibland känns som att man går och väntar på att säsongen ska dra igång. Man har liksom vant sig under åren som gått att man ska iväg. Men inte längre! :D 


Veterinärbesiktningen av Luna och syskon gick bra, alla UA och med goda omdömmen. 

   

Vår tanke var att Luna skulle få vara kvar hos sin mamma tills Luna var 10 veckor, men det föll sig som så att hon flyttade hem hit redan i torsdags. Alltså lite dryga 8 veckor gammal, och sist ut av syskonen ändå då resterande flyttat på dagen de blev 8v. Mio var lite skeptisk till en början, men de föll snart till ro i varandras sällskap båda två... :)

 

Luna fick alltså fira midsommar hemma med oss redan i år :)

   

Viddi var också midsommarfin ;)

 

Midsommartårtan, Peanut butter and chocolate cake, utan ett uns socker eller vetemjöl. Nyttigt och gott! :)

 


Innan midsommar kom Stefan (Sundis) ner och hälsade på, roligt! Lördagen tog vi vara på det fina vädret och åkte till Öland. Började med Borgholm och sedan tillbaka till Färjestaden, en dag går rasande fort när man har roligt! Vi hann iaf med att titta på Borgholms slottsruin, Sollidens slott, kolla in centrala Borgholm, äta glass, kika på bilträff (lycklig kille...) och vada i havet.

 

   

 

 

Tillbaka i Färjestaden var det middagsdax och vi festade till det med Pizza på ett ställe som inte såg mycket ut för världen men hade SÅ bra service. Jag är lite yrkesskadad så, och det är värt GULD.

 

Sedan vart det äventyrsgolf...

    

 

...oavgjort! ;) Sedan avslutades dagen med ett dopp i havet innan vi körde hemåt.

  

Utöver Öland hann vi även med en tur till Tingsryd för foderinköp och en fika på den berömda hyllan. Och en dag for vi bara runt efter behag. Spelade äventyrsgolf i Korsberga där jag vart bjuden på tröstfika... Besökte Kronobergs slottsruin, shoppade loss på rean och spelade senare ännu mer äventyrsgolf (denna gång på Evedal i stan, bästa banan av de vi hunnit med i år!) med Stefans bror och svägerska. Jag blev tvåa, någon kom sist... ;) Sen for vi hem för att äta mammas festmiddag. 



Det där jag skrev om att få min kära far till att göra något han inte vill? Testa att få honom att sluta innan han kommit till hans eget utsatta mål för dagen. Lika svårt, om inte svårare. Envisare gubbe får man leta efter! :P

 

Vi håller på att gräva ur den gamla vedboden för att gjuta golv där inne... Urtrist, men det kommer bli fint när det är klart!


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 11 juni 2015 11:45

Igår var vi och hälsade på Luna... Här kommer en bildbomb:

 



                     


Idag väntar veterinärbesiktning för Luna och alla syskonen, Lisa och mamma ska möta upp hos uppfödaren för att följa med. Kul för Lisa att få vara med från allra första början! :) 


Snart flyttar Luna hem till oss!


/Alexandra 

Av Alexandra Lindström - 10 juni 2015 13:40

Pappa fick ett infall och kickade igång sommarens projekt med att fixa till paddocken under helgen som gick. Många tror att min snälle lille far, som inte gör en fluga förnär är en go och rar liten toffel, som det så fint kallas idag. Där har ni fel! Försök få honom att göra något som han inte vill eller av okänd orsak inte tycker... :P


Här har ni en bild på paddocken före...

 
...och efter, nästan klart.
 

Skillnaden är som natt och dag! :D

 

Utöver paddocken blev det även uppgrusat i vinterhagarna där det brukar bli som lerigast. Hästarnas favoritstig mellan foderbord och vatten, samt grindöppningar grusades bland annat. :)
   

Vi startade även ett par andra projekt med hjälp av grävmaskinen, men de får ni veta mer om när de kommit lite bättre på väg!

Min jätte, mitt hjärta, min Viddi.  

     

Utan denna personlighet i mitt liv vore dagarna väldigt mycket gråare.

 


Enligt hingsthållaren är nu Dis betäckt, så nu inväntar vi Gerplas brunst som enligt vår beräkning inte borde vara långt borta. Roligt! :)

/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards