degerogard

Direktlänk till inlägg 13 mars 2009

snabbkurs i färglära

Av Alexandra Lindström - 13 mars 2009 12:27


Grundfärger: svart, brun och fux.

Brunt är dominant över svart.

Fux måste komma i dubbelupplaga för att synas = resesivt anlag.

Fenotyp= det du ser.

Genotyp= den genetiska färgerna, dvs arvsanlaget.

Dominant= finns det så syns det.

Recessivt= dolt anlag, behövs dubbel genotyp för att synas.


Dominanta anlag:

Blackanlag bleker alla färger, bleker mest på bålen. Urfärg, hästar har då också ål över ryggen och zebraränder på benen och så kallat öronbräm.

Gulanlaget bleker rött och brunt. Bleker mest på tagel och skyddshår. Bleker mycket lite på svart, oftast inte synligt för ögat dvs fenotypen blir svart, genotypen gulsvart.

Skimmelanlaget bleker alla färger, hästen är vit någon gång mellan 8-10 års ålder. Avblekningen börjar på huvudet.

Konstantskimmel bleker alla färger. Bleker bålen, dessa hästar blir aldrig vita som skimmeln. Huvudet avsöjar grundfärgen, dvs bleks inte.

Silveranlaget bleker svart, och bleker mest på tagel och skyddshår. Bleker inte på rött och brunt. OBS en brun häst har svart tagel, så med silveranlag blir även en brun hästs tagel blekt.

Skäckanlaget det vanligast skäckanlaget på Islandshästen är ryggskäck/tobiano och är dominant. Skäckanlaget är vitt som breder ut sig från ryggen och med färgade fält, i vilken grundfärg som helst + annat dominant färganlag.

Bukskäcksanlaget är däremot recessivt, och kan synas som bara en strumpa och/eller lite tecken i ansiktet.


Detta var kortfattat. Har ni frågor så är ni välkomna att skriva här på bloggen så svarar jag så snart jag kan. :)


/Alexandra




 
 
Ingen bild

Veronica

15 mars 2009 10:24

Vad tror du att Àra & Omis föl får för färg?Jag hoppas att den blir isabell.Men det får bli vad som helst bara det går bra.Ni är väl i väntans tider ni förstår jag.Jag har funderat på att ev låna ut Trostan om jag hittar någon ansvarsfull ryttare som passar honom.Har ni några känningar.Trostan är ganska känslig & framåt inte dum.Ganska stor & kraft full.Ni kan ju ha det i bakhuvudet.Jag är väldigt noga med vem han ska till.Men jag litar på ert omdöme.
Kram Veronica

 
Alexandra

Alexandra

15 mars 2009 14:18

Det roliga med Ára är att hon har dubbel flaxgen, ett recessivt anlag som bleker tagel, som ger henne hennes ljusa man och svans. vi vet inte om Ómi har detta anlag vilket inte är troligt, och om han har det så syns ju inte det pga hans gulanlag. Så då har du 50% chans på fux(med fuxfärgad man, om inte Ómi har flaxgen för då kan du få ljus man som Ára har), 50% chans på isabell. Sen har ju både Ára och Ómi tecken, så de kan ju bli allt från stj till bläs...


vilken färg hoppas du på? :)



Just nu har vi ingen att rekommendera till Trostan, men vi ska ha honom i åtanke.



kram Alexandra

http://www.freewebs.com/degerogard

 
Ingen bild

Veronica

15 mars 2009 21:00

Hej Alexandra.
Vet inte vad jag helst vill ha. Men en isabell vore inte helt fel.Samtidigt som jag är svag för fuxar.Speciellt dom som har ljus man.Skulle helst vilja ha ett sto men där blir de ju svårt att välja.Både Òmi & Àra är ju väldigt vackra hästar så fölet blir nog fint de med.Sen är det ju namnet men jag har ju tid att fundera.
Kram Veronica

 
Alexandra

Alexandra

16 mars 2009 09:53

Jag tror säkert att det blir ett fint föl efter de två. :) Vi hoppas nog också på ett stoföl efter Dís, men som du skrev så är man glad bara allt går bra.
Namnet är nästan det roligaste tycker jag, att spegla en individ i ett ord.. Som du vet så har vi några på lager till Dís bebis.. :P
När är det du har tänkt låta betäcka Ára?
kram Alexandra

http://www.freewebs.com/degerogard

 
Ingen bild

Veronica

17 mars 2009 07:24

Hej
Àra ska åka i månads skiftet juni/juli.Min kompis Lina vill visa henne på Wången före.Så vi får väl se vad som händer.
kram Veronica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards