degerogard

Alla inlägg under augusti 2009

Av Alexandra Lindström - 20 augusti 2009 16:45


Vi har länge planerat att ta ner ½ hektar skog på andra sidan vägen för att utöka den ena vinterhagen. Nu är det gjort, och hjälp vad mycket ljusare det blev! Nu är det "bara" att vänta tills de har hämtat det som ska flisas (tar ju ett tag), plocka de grenar som de inte tog med maskinerna och sen upp med staketet! :)


Mamma, Lisa och jag gick en sista tur i skogen innan frukost, samma dag som de senare kom med maskinerna, när jag får syn på något på marken. "Mamma vad står du i?!" Kantareller! :D 5 liter fick vi ihop, mumsig lunch två dagar i rad! Pappa var bara glad att han slapp äta dem, han tycker inte om svamp..

Gult guld ;)


För er som inte kollat in uppdateringarna på vår hemsida kan jag meddela att vi nu är stolta ägare av Harras, en svart konstantskimmel arab-korsning. Även här tackar vi Martina och Camilla för förtroendet. :) läs mer om Harras på vår hemsida och kolla bilder i vår pixbox!


Igår var My och Åsa Zetterholm här, bl.a för att titta på Ári-barnen här hemma, men främst för att chippa Pontíac, som ju förövrigt är Áris barnbarn. Pontíac uppförde sig exemplariskt! Och vilka lovord han fick sen! ;) Han kommer bli en toppen häst.

Vi kan verkligen rekommendera My Zetterholm som Id-kontrollant. Kontakt info kan ni hitta via den här länken: www.alvargardensislandshastar.se


Imorgon blir det grill-fest, sedan in till byn och dansa natten lång till Black Jack! :D


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 15 augusti 2009 12:06


I fredags hände något otäckt.

Grävmaskinen skulle hämtas, så den hade placerats för att underlätta så mycket som möjligt för dem som skulle hämta den.

När pappa kör till jobbet samma morgon som den ska hämtas så ser han att banden är blöta, och det hade inte regnat under natten. Någon eller några hade tömmt den på diesel...

Jag har så svårt att förstå hur man kan vara så arrogant, så självisk och ha så dålig uppfattning om den gyllene regeln! Den har vi fått inprentad sen barnsben! "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!" Visst, ge mig namn och adress så kan jag tömma din/er dieseltank också om det är så ni vill bli behandlade... Jag blir bara så arg och ledsen. Skillnaden på ditt och mitt? Något som ni kan svaret på era tjuvar? Vart är mänskligheten påväg? Varför känner vissa ett sånt behov av att skada andra? Varför kan vi inte tänka på varandra istället för enbart på oss själva?

Jag vet att det är svårt nu, och att många har det tufft ekonomiskt. Men det betyder väl inte att man får sno av varandra? Vad är det som säger att den som blir bestulen har råd att bli av med det som blir taget? Han/hon kanske har det lika svårt som den som snor?

Det ger ingen respekt att bryta sig in i någons egendom eller på annat sätt kränka en medmänniska. Det är oförskämt och barnsligt. Jag vet inte hur man beskriver den känsla som jag nu har.


Ni får ursäkta, men jag behövde få avreagera mig lite. Och jag anklagar förstås ingen av mina läsare!

Jag vill inte tro så ont om någon som följer mig, min familj och nära och kära.


När jag ändå är ingång vill jag även ifrågasätta skyltningen på 23an, eller vad den nu har för nummer.. Den mellan Växjö och Åseda iallafall. Det finns ju inga slutskyltar! Och avsmalningarna varnas man inte heller för!

Jag förstår inte varför jag och alla andra körkortstagare måste sitta och prenta in alla skyltar och regler när det ändå görs omöjligt för oss att följa dem!?


Visste ni förresten att man får betala 30% av summan i skatt varje gång man säljer en fond? Jag blev mållös!

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 5 augusti 2009 14:29


Vilket härligt väder! Solen har vi då inte varit bortskämda med på länge. Underbart! :)


Igår var Sofie här och hälsade på. Innan hon flyttade iväg för studier så var hon medryttare här under flera år på bla Sleipner och Fjalar. Igår lånade hon Logi och red en stund på motionsslingan tillsammans med mamma och Fjarki.

Sofie & Logi, Mamma & Fjarki


Igår kväll kom Harras tillbaka efter ett tag hos fodervärd. Imorse släpptes han och DJ ihop och nu i eftermiddags släpptes Logi och Fjarki in till dem. Det går jättebra.
Harras är en svart konstantskimmel arab/welsh ponny-korsning, tränad och tävlad i western och på sista tiden även tränad en del i hoppning. Jättetrevlig häst.

fv: Logi, Harras, Fjarki & DJ.


Idag fyller min pojkvän år, så ikväll blir det en sväng till Fröseke med bussen. Hoppas på tårta ;)
Grattis älskling på 18-årsdagen!


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 3 augusti 2009 09:27

Den 27/7 var vi och hämtade hem Stella från hingsten. Hon uppförde sig exemplariskt, men lite tråkigt var det allt att åka ifrån Víðir och de andra.
Det är ingen som har kommenterat mitt val av hingst än så här kommer ännu en gång länken till honom och de övriga hingstarna på W-gård:

www.ishastar.se


Mamma och Stella i transporten, ska precis stiga ur.

Stella hemma i hagen igen.


Lite bilder från Dokka från Degerö har kommit på mailen, tack Linda! :) Inom kort läggs dessa ut i vår pixbox.

Det är alltid lika roligt att höra ifrån gårdens avkommor. Veronica, det uppskattas varmt att du uppdaterar oss så ofta! :) Mamma blir alltid lite tårögd när Ára kommer på tal, hon är saknad. Men det är roligt att hon fått komma till någon som uppskattar henne lika mycket som vi.

Mamma var och hälsade på Ari från Alvargården, Árdís, Áras och DJs pappa, för några dagar sedan. Ára är en kopia av sin far!


Här hemma är nästa projekt målningen. Vi hoppas att vädret inte sviker oss. I första hand är det huset som behöver ett litet ansiktslyft..


I fredags var vi sedvanligt på Virserums marknad. En trevlig utflykt, kan varmt rekommenderas för er som aldrig varit där och uppskattar marknader. Häromkring kan man nog se den som marknadernas marknad, om ni förstår hur jag menar.

Efter ett par timmar, närmare fyra tror jag det blev, åkte vi till Fröseke för att fira Pontus som fyller 18 år på onsdag. Ett lyckat och uppskattat litet släktkalas med smörgåstårta, tårta och frågesport "Pontus 18 år". Frågor kring honom och år 1991. Mitt lag kom på 2:a plats. Pontus mormor var med i det vinnande laget, så ingen blev överraskad av deras seger. :P


För att göra lite reklam för socknen så har uppladdningen inför Dädesjö marknad börjat.

Fredagen den 21/8 är det dax, och på kvällen blir det marknadsdans på nya dansbanan till Black Jack!

Vi planerar ha en liten förfest här hemma, säg till om ni är intresserade! :)


Nu ska pappa och jag klippa gräset.


/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards