degerogard

Alla inlägg den 9 september 2009

Av Alexandra Lindström - 9 september 2009 13:30

Mamma ville testa på at skriva ett blogg-inlägg, så här blev det:


Jag har ju diagnosen fibromyalgi, mjukvävnadsreumatism. Vilket gör att jag inte klarar att vara uppe i mer än ca 6-7 timmar/ dag, om jag tar det lugnt dvs. Annars får jag mer värk och blir sängliggandes i ett par dagar. Ingenting som läkarna gjort har lyckats få mig bra, men jag vill inte ge upp! Så jag läser och provar en massa. Vitaminer, kost och kost tillskott mm. LCHF-kost och spikmatta, är några av de senaste sakerna. Allt som inte dödar... brukar jag säga. jag har varit mycket ledsen över alla extrakilon som smugit sig på, då jag inte orkat motionera något de senaste tio åren, pga. sjukdomen. Extra kilona underlättat ju inte heller, jag är 174 cm lång och vägde ca 55 kg när jag blev sjuk och har varit uppe på 90kg! Jag har kämpat med viktväktar-menyer, och gick ner lite. Rida orkar jag kanske 3-4 ggr/år, när jag har en bra dag, och då måste flickorna många gånger hjälpa mig med sadling osv.

Men nu har vi ju bara unghästar el. konvalescenter i hagen. Att rida på unghästarna har inte varit ett alternativ, då vi sätter en viktgräns på 65-70kg på dem! Det är ju så att islandshästarna blir ju smäckrare och smäckrare och föds upp hos oss i Sverige i "små" rasthagar. Inte som på Island där de strövar och musklar sig och får ett starkare skelett också på det viset. På ex: Ölands alvar har de liknande förutsättningar som på Island. Ett annat alternativ är ju att ha med unghästarna mycket som handhästar, vilket jag gjorde mycket innan jag blev sjuk. Och som ni säkert märkt eller om ni skulle fråga ett försäkringsombud har exempelvis kotledsinflamationer, "täta i ryggen", så kallat "kissing spines",  knäledsinflammationer mm. ökat drastiskt. Det är ju orsakat av överbelastning av olika slag...  Så vi är mycket noga med att matcha ryttarens vikt med hästens kapacitet och ålder. Som ni vet hade ju Fjarki kotledsinflamation när vi köpte honom, där va det överbelastning genom överkorrigering av hovarna samt ridningen... Fjarki är ju dessutom född på Island... Jag red inte Fjarki i början pga. min vikt. Inte Logi heller pga. hans utläkta spatt...

Det senaste i kostväg som vi provat och som varit positivt är LCHF, lite kolhydrater och mycket fett. Det innebär inget socker, godis, mjöl, bröd, potatis, ris, pasta, majs, gryn, müsli mm. Inga lätt produkter så som lätt mjölk, lätta eller margarin av något slag mm. Försiktig med frukt, torkad frukt och juice mm. Utan vi äter hel mejerivaror (så som grädde 40%, ost 38% el. mer, mjölk 3%, keso 4%, riktigt smör, Bregott) olivolja, fisk, nötter och ägg samt grönsaker som växer ovan mark ex: vitkål, spenat och broccoli som bas.  Jörgen äter kött också. Vi har gjort detta nu i ca 6 mån. Jag har gått ner massor och väger nu ca 70kg, och har även fått lite mindre med värk och därmed lite mer ork. Alex har blivit av med sina magbesvär, magkatarr som läkarna sa att det va! Lisa som var laktos- och gluten-intolerant, har nästan inga symtom på detta alls längre! Jörgen har blivit av med sin "gubba-kula", som han höll på att odla. Flickornas mormor som är diabetiker äter också LCHF-kost och har blivit mycket bättre! Det fina med denna kost är att sötsuget drastiskt reduceras, och man blir mätt på riktigt, och står sig utan sug mellan måltiderna!!! Övervikten rasar utan att man behöver kämpa!!! Vill ni veta mer så fråga mig eller prova att söka på LCHF,  Läkaren Annika Dahlqvists lågkolhydratblogg. Då hittar ni både matsedlar, recept och andras öden...


Spikmattan är också bra, det är som om den smärtan den orsakar höjer kroppens eget endorfin eller något... Spikmattan ligger jag på minst 2-3 ggr/dag. Även Alex känner att den hjälper när hon exempelvis får nackspärr eller efter en lång dag i skolans dåligt anpassade möbler! Jörgen ligger på den när han gjort något tokigt lyft och fått ont, och det hjälper! Så sen spikmattan kom i huset är vi inte lika ofta hos naprapaten! Klirr i kassan och ha det bra.

/Carmen

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards