degerogard

Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

a trip down memory lane

Av Alexandra Lindström - 22 mars 2011 07:43

Jag har fått inse att inte alla förstår den kärlek man kan känna för ett djur, och än mindre kan de respektera och förstå någon annans kärlek till ett djur. Hur många gånger har jag inte fått lyssna till hur nära och kära fått höra, exempelvis, klasskamrater i småskolan (!) reta dem över att deras häst minsann ska bli hamburgare en dag! Kunskapsnivån är från stenålderna... Var finns empatin i dagens samhälle? I vilken ålder ska barnen få lära sig medmänsklighet och omtanke? Efter att de har lärt sig att ta roten ur pi? Jag menar bara att samhället är lite bakvänt... Ämnet spårade visst ur lite nu.

Med sin häst skapar man ett band som inte går att beskriva med något annat ord än kärlek. Vad ens häst utsätts för eller går igenom påverkar en rakt i hjärtat, det går inte att komma ifrån. Man känner för och med sin häst, sitt hjärta, sin bästa vän.

På min 6-årsdag fick jag en present som jag minns allra bäst. Det var 3x3 cm stort, en smyckesask. Inuti fanns bomull precis som väntat, men där ett smycke skulle legat låg ett kort på Blesi. Den häst jag vid denna tidpunkt haft i mitt liv under ett års tid som foderhäst. Nu var han min, min på riktigt! Detta var alltså 1996. 2007 var det dax att ta farväl. Jag skulle aldrig få se honom igen. Efter alla dessa år av ompyssling dag efter dag skulle jag aldrig få se honom igen. Vi tog bort mammas Donna samma dag, de hade varit ett team sedan 1981 med det är en historia i sig. Mamma och jag spenderade hela sista dagen i hagen med dessa två älskade hästar. Då ville man inte inse vad som skulle hända, man vägrade tänka tanken tills det var ett faktum. Även efter det. Än idag kan jag inte acceptera och förstå att Blesi inte finns mer. En sorg som är evig. Och ni kan, förhoppningsvis, tänka er va jag får kämpa för att hålla tillbaka gråten nu...

Här är två bilder på min lillasyster Lisa och Blesi:

1995  

1997, trav - barbacka! Lisa är här 5 år gammal...


Och så lite bilder på mig och Blesi förstås:

1995  

1997, hade bilden varit i bättre kvalite hade ni sett lyckan i den flickans ansikte...  

2007. Sista ridturen, stolt och framåtbjudande som alltid förr. 33år blev han. Han kunde blivit mer än så, men vi ville att han skulle få vandra vidare innan han skulle få problem med att hålla hull och tappa sin värdighet i hagen.

Jag och Blesi dagen innan det var dax att säga farväl... Känner ni kärleken?

Och nu strömmar tårarna.


/Alexandra

 
 
Ingen bild

carmen

22 mars 2011 10:20

hörde en så fin kärleksförklaring till hästen häromdagen...
En person fick frågan:
-Vilken är din favoritislandshäst av alla du ridit el ägt?
- Ja du, det kann jag inte svara på bara sådär. För om det är så att när man dör, att man hamnar hos sankte Pär och får komma in... och där får möta alla sina fyrfota vänner, då vill jag inte att någon säger, du nämnde inte mig...

Alexandra Lindström

22 mars 2011 12:51

Det var väldigt bra sagt! :')

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards