degerogard

Alla inlägg den 7 december 2012

Av Alexandra Lindström - 7 december 2012 11:55


-21 grader visade termometern när vi gick ut till stallet i morse. Nu är det "bara" -15.. Lite väl kallt fortfarande om du frågar mig. En härlig vinter är ca 5 minusgrader, ett fint snötäcke, välplogade vägar och sol från blå himmel. Och så kan det få komma 1-2cm nysnö/vecka. Men det kan vi ju fortsätta drömma om... Här hemma talas det om att emigrera till Spanien, men det är fortfarande ca 80% skämt i det... ;)


I övrigt rullar dagarna på. Så här inför lucia, jul och nyår så är det ju alltid lite extra att stå i. Men saknaden tynger oss och jag kommer fortfarande på mig med att titta efter Logi och Harras i hagen eller reagera över att det är för få höpåsar i foderkärran, innan det slår mig att det ju ska vara så nu. Dikten "ögon kan glittra och munnen kan le, men sorgen i hjärtat kan ingen se" beskriver nog hela gården just nu.

Vi försökte bearbeta deras bortgång ganska långt i förväg. Plockade ner deras namn i sadelkammaren och deras skyltar på boxarna, bloggade om vad som skulle komma och samma dag som de lämnade oss plockade vi ner deras namn och grimmor från krokarna i stallgången. Allt som återstod att göra var deras minnestavlor, och jag lyckas fortfarande inte förmå mig till att skriva dem. Vilket egentligen är förbannat barnsligt, de kommer ju inte komma tillbaka bara för att de inte finns med på minnesväggen liksom... Man är väl blödig kanske, men de har ju varit en del av ens vardag i så många år. Det är svårt att bara släppa taget, och då jag inte låtit det sjunka in ännu så är nog mycket jag gör en teater just nu. Det är allt eller inget just nu, jätteglad, jättepositiv, jätteengagerad , jättepassiv, jättedistraherad, jätte-allt-som-håller-gråten-borta. Blä.


Mina änglar

Blesi 1974-2007, jag och "Bläsen" 1995-2007.

 

Logi 1984-2012, jag och "Lolle" 2005-2012.

 


Ikväll blir det julbord med kören, vi ska underhålla det övriga sällskapet med lite sånger också. Imorgon kommer Kim på morgonen, sedan ska kören mötas kl 13 för en sista genomgång innan uppträde kl 16 i Dädesjö gamla kyrka. Därefter ska vi (Lisa och jag) möta familjen för att springa ett varv på Dädesjö julmarknad. Sedan hem för att fixa kvällssysslorna i stallet innan vi åker till Alstermo för övernattning. Söndag morgon åker vi med Pontus till Kalmar för att shoppa loss och fixa alla julklappar. Det är min helg, planerad in på minuten. Just as I like it...


/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards