degerogard

Direktlänk till inlägg 19 september 2009

Luftslott ger falsk trygghet!

Av Alexandra Lindström - 19 september 2009 08:50

Igår ringde jag som bekant till hovslagarföreningen för att få lite information och svar på några frågor. Jag fick till en början vänta till kl 19.00(en fredagskväll...) innan hon från hovslagarföreningen ringde tillbaka till mig...


Så som jag förstod det på henne så är hovslagarförsäkringen bara något som skyddar hovslagaren, inte oss som hästägare. Det är våran skyldighet som hästägare att välja en bra hovslagare, väljer vi en som fördärvar vår häst så var det vårt val att det blev så. Och vet ni, eftersom det är brist på hovslagare i landet så ska dom faktiskt tillta en åtgärd.. förkorta utbildningen! Låter det som en bra idé?!?

Vi som hästägare har alltså ingen använding av hovslagarförsäkringen så länge inte 1) hovslagaren erkänner och tar på sig felet som uppstått med hästens hovar, 2) du har ett veterinärintyg som hävdar att det är hovslagarens verkning(ar)/skoning(ar) som förstört hästen, 3) Du måste ha alla kvitton från verkningstillfällena för att bevisa att just den hovslagaren varit hos dig på regelbunden basis.

Och för att vara riktigt trygg borde du som 4:e sak skaffa dig ett veterinärintyg (gärna med röntgenplåtar på alla fyra hovarna) varje gång du byter hovslagare för att kunna bevisa att din hästs hovar var problemfria efter din gamla hovslagare och genom en ny veterinärbesiktining kunna framvisa konkreta bevis på att det måste vara din nya hovslagare som gjort fel...


Även om du har både punkt 2 och 3, så kommer du ingen vart om inte hovslagaren tar på sig felet och är villig att använda sig av sin försäkring...


Invecklat inte sant?


Nu vill jag skapa en debatt i detta, och alla ni ansvarstagande och engagerade hästagare vill jag skaffar er en åsikt i frågan! Ska vi som hästägare stå helt utan skydd när någon saboterar vår häst? Ska man behöva vara utbildad hovslagare själv för att kunna välja en seriöst duktig hovslagare till sina hästar?! Jag tycker att detta rimmar otroligt dåligt! Få höra era kommentarer!


Som följd tänker jag på måndag kontakta vårt försäkringsbolag och höra efter vad de kan hjälpa oss som hästägare med i en sådan här fråga.


Jag anser att hovslagarförsäkringen är ett luftslott. "Välj en ansluten hovslagare", "det är tryggt med en ansluten hovslagare, är han/hon ansluten så finns det ju en hovslagargaranti"...

Har någon fått förklarat för sig att hovslagarförsäkringen endast täcker om hovslagaren anser sig skyldig? Ni kanske även borde veta att sjävrisken är 7000-8000kr !!


När jag pratade med hon på hovslagarföreningen igår så tog jag Ylvas och Sleipners historia som exempel men la fram det som att Sleipner var min häst, och jag nämnde aldrig några namn, bortsett från mitt eget. Som ni läst i gårdagens inlägg så har Sleipners föredetta hovslagare åsamkat honom belastningsfång i båda framhovarna pga felkorrogering...

Hon som jag pratade med på hovslagarföreningen igår frågade om inte detta var något som kunde uppstått i hagen?

Uppstått i hagen?!?!?!?!? Skulle en felkorrigering uppstått i hagen?!?!? Han är ju skodd!!

Vid detta laget var jag så arg att jag skakade som ett aspelöv...


Jag tänker inte tala tyst om detta luftslott till trygghet. Jag, och fler med mig, kommer kämpa för en förändring, och personligen motiverar Sleipners historia mig.


Nu vill jag höra era åsikter och berättelser. Och har ni råkat ut för att er häst blivit fördärvad, skadad, oanvändbar etc etc pga av er hovslagare? Ring till jordbruksverket och berätta er historia! De tror inte att sånt här händer, och därför står vi hästägare utan skydd när det gör.


Är detta rättvist?


/Alexandra

 
 
Didi

Didi

19 september 2009 10:19

Det är ju helt sjuk!!!
Att det inte finns någon som står på hästägarens sida? GALET!
Tack och lov att jag haft turen att hitta en bra hovslagare!

http://jornegren.blogg.se

 
Ingen bild

Veronica

19 september 2009 18:30

Ojj ojj de där va verkligen mindre bra.Har faktiskt inte ägnat detta en tanke.Kan ju säja att jag aldrig har behövt de.Jag har en toppen hovslagare som givetvis är utbildad & bra.Utbildad & dålig kan man ju oxå vara.Min hovslagare han gillar sitt jobb & han gillar hästar.Det är först nu man förstår vikten av en bra hovslagare.Man blir ju bestört när hör sånt här hugaligen(hemskt på norrländska).

 
Ingen bild

Jeanette

21 september 2009 23:17

Jätte tråkigt när sådant händer. Ja, vara hästägare är ingen dans på rosor. Jag har haft hovslagaren här i dag. Allt gick perfekt och jag fick vara stolt över Valiant som uppträder som en gammal o klok häst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards