degerogard

Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

chock

Av Alexandra Lindström - 5 maj 2010 08:15

För ett par dagar sedan fick jag bevittna ett underligt fenomen. Framför mig rider tre personer sina hästar efter att ha genomfört en uppvisning. Två av dessa personer rider med hänsyn till de andra på banan, fokuserar på sina hästar och ingen kan tro att dessa två inte ridit särskilt länge. Den tredje personen däremot, sitter på en före detta tävlingshäst som var värd massor innan en skada som nu inte markeras alls och har så inte gjort på över ett år. Denna tredje person har längre erfarenhet av hästar, har till och med tävlat tidigare. Denna person tycks nu ha glömmt bort allt den lärt sig och rider inte överhuvudtaget, utan låter hästen rusa omkring på banan helt ur form i grisepass och upprepar ständigt orden ”Lyssna på mig… lyssna på mig”. Man hör dennes instruktör stå och ropa till henne att samla hästen, ”halvhalt! Gör halvhalter!” Jag hör hur tonen i instruktörens röst blir mer och mer förbannad. Den tredje ryttaren tycks dock inte ta till sig vad instruktören säger utan fortsätter bara runt banan i ett hissnande tempo. Till sist släpper instruktören ut den minst rutinerade ryttaren från banan, och jag förstår att det måste vara för att denne ryttare sett väldigt spänd och obekväm ut nu en tid och mest stått stilla för att inte vara i vägen för den tredje ryttaren…

Så ställer jag mig frågan, vad sjutton var det som hände?
Varför skämma ut sig själv på det sättet? Kan tanken ha varit att ”Jag har längre erfarenhet än de andra ryttarna, jag tror inte ens att de har ökat tempot någon gång. Om jag rider riktigt fort måste de tro att jag är hur bra som helst!?” Och så bara ignorerat det faktum att hästen kunde gått sönder, skadan kunde gått upp, under tiden som ryttaren ”glänste” framför de övriga?

Chockad är det enda ordet jag kan använda för hur jag kände mig. Chockad och den lilla respekt som jag hade för den ryttaren försvann, tävlingsmeriter jo visst. Men sunt förnuft och känsla för hästen? Nix.


Grattis Lisa på 18-årsdagen!   


/Alexandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards