degerogard

Alla inlägg under juli 2013

Av Alexandra Lindström - 21 juli 2013 16:02

Så är det bara. Det måste vara orsaken till att den här helgen bara har försvunnit och de senaste 1,5 månaderna har upplevts som 1,5 år... Precis som jag misstänkte så har jag INGEN lust att åka tillbaka till Norrköping. Jag har dock fått lov att låna pappas bil, nu när han har semester, så jag slipper i alla fall kollektivtrafiken. Om det inte har framgått tidigare så är jag SÅ lack på hela situationen där uppe och hade det inte varit för pengarna (ja, det är så pass nu) så hade jag inte varit kvar alls. Det kan bli så att jag inte blir kvar ändå, men har 2 veckors uppsägningstid oavsett hur jag vänder på mig. Jag brukar kunna hålla ut, jag brukar kunna hålla ihop och bara få gjort, men en sak har jag fått lära mig om mig själv denna sommar - det finns en gräns även för mig. Jag hade kunnat ösa ur mig en herrans massa saker här nu, men nu sätter jag stopp för vältrandet...


Sedan i torsdags har jag fått vara hemma!
 
Men tro nu inte att jag haft en lugn stund, för det har jag inte. Har utöver insläpp/utsläpp och tillhörande göromål i stallet varje dag hunnit med: en förmiddag i stallet med Kim och mor min, fika och shopping med bästa tjejerna, grillkväll hos svärmor, en sväng på Fagerhults marknad, middag på stan med sambon (om vi nu kvalar in som sambos just nu), filmkväll (jag somnade), och så projektet flugtäcke till Viddi. Det var ett himla farande för att få tag i ett flugtäcke med vettig passform! Hur förväntas en magplatta som sitter fast på ena sidan fungera något vidare? Den går ju inte att justera och det ställer vissa krav på passformen! Det dividerade jag och Jennie över när jag köpte det första flugtäcket, vi bestämde oss för att ge det en chans. Det provades samma kväll när hästarna togs in för natten och lämnades åter dagen därpå. Köpte ett Bucas på Hööks istället, Anna sålde in det så bra ;), och det vart jag nöjd med! :)

Stackars Viddi fick dock springa lite då flickorna i hagen bara är vana vid att Fjarki har täcke på sig ibland (i förebyggande syfte), så de ifrågasatte lite vad tusan denna blå häst gjorde i deras hage... ;)


Stella och jag tränade lite under förmiddagen med Kim i stallet. Vi började med löslongering och kollade så trixen vi övat in sitter kvar, och sedan gav vi oss på något lite nytt. Tölt med ryttare. Hon har så lätt för tölten att jag kan be henne om den nästan lika lätt som trav eller galopp under longeringen, så nu när vi hade mamma med oss också som kunde stå i mitten och visa henne vad jag menade där uppe så gick det som en dans! Stolt! :) 


Samtidigt longerade Kim Dis innan deras ridpass
   
Och självklart visades det upp hur långt hon kommit med Fjarki sedan jag var hemma sist... :)

Det känns bra att veta att hästarna är i goda händer när jag inte når dem själv...

En annan nyhet är att mamma har varit en sväng hos frisören nyligen. Här har ni en före- och en efterbild:

   

Min snygga mamma - 10 år yngre bara så!


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 12 juli 2013 16:09

...sen får jag åka hem i hela FYRA DAGAR! :D

I onsdags hade vi svensk sommar i parken. Ser ni, det stod som spön i backen... Ändå hade vi nästan 4000pers i parken, fullt godkänt måste jag säga. Bra med lugnare dagar också, så man hinner med sådant som man inte hinner med annars. Som att sortera kvarglömda saker, sortera kartonger, redigera dagsprogram (a never ending story...), lägga in enkätsvar i datorn och sist men inte minst - lyssna på alla lysande "får-man-rabatt-när-det-regnar"skämt. Ha. Ha. Ha-ha-ha. Riktiga lustigkurrar hela bunten! ;)
 


Igår var jag ledig. Satt i soffan och målade naglarna när en kär kollega hörde av sig och undrade om vi skulle mötas på Friskis. Bra men någon som drar i en och peppar en lite. Träningsvärk idag, jajjemen, men i lagom dos så man känner att man varit duktig... ;)
Efter Friskis kom hon med hem till mig där Petra anslöt för att titta på lägenheten som hon kommer ta över efter oss. Sedan avslutade vi kvällen med god mat och en öl på Fiskmagasinet alla tre. Trevligt!

 


Idag har jag målat färdigt naglarna (hann bara med ena handen innan Friskis igår) samtidigt som jag stirrat på film och sprungit till tvättstugan stup i kvarten.
Världens sämsta mobilkamera i vanlig ordning, men visst ser ni att det är töltande islandshästar? :)

   

Imorgon är det jobb igen. Två långpass (9-20) - ett kortpass (9-14) - två långpass igen - sova några timmar - tåget hemåt 07.35 torsdag morgon!

/Alexandra


Av Alexandra Lindström - 7 juli 2013 20:22

ÄNTLIGEN LITE SÄLLSKAP!
Mamma och Ylva
 
En glad Lalla :)
 
Och en hästbildbomb, utan inbördes ordning. Enjoy.
                      
Och så dessa prisutdelningar. Dessa glädjetårar. Dessa jublanden. Dessa känslor. Dessa minnen. Vilken grej egentligen!
                

Ett smakprov på stämningen:

 

Sista dagens inköp
 

Till och med mamma unnade sig lite nytt för en gångs skull. Blev både ett par raffiga ridbyxor, en 66°North tröja och en keps.
Min tjusiga mor!

    


Har varit en riktig mysdag. Nu sitter jag själv här i Norrköping. Lisa åkte med mamma hem då hon är ledig en vecka nu. Jag återgår till vardagen med "jobba-äta-sova"-livet och längtar inte hem det minsta nu när man suttit på läktaren i fyra dagar och blivit peppad till tusen och köpt en massa grejer man vill testa och inviga... 

10 dagar kvar i fiskskålen innan jag får åka hem i fyra dagar! Tänk om jag inte vill åka tillbaka hit sen... Vad göra då månne? Äsch det tar vi då, lev i nuet! Eller nej, vi siktar 10 dagar framåt och lämnar resten åt sitt öde. Så gör vi.

Jag vet, jag har gått och blivit en riktig gnällspik. Men bara lugna, det kommer gå över. Om 2 månader, 3 veckor och en dag! ;)

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 6 juli 2013 21:02

B-finaler idag... Behöver jag säga mer? Stämningen har varit på topp! Vädret har också varit strålande idag, nästan på gränsen till för varmt... Nästan så det var lite synd om ryttarna och hästarna. Själv cyklade jag hem på lunch som vanligt, och då fick det bli ett klädbyte idag också. Från jeans och linne, med en fleece till och från, till maxiklänning. Hade redan hunnit dra på mig en tjusig bonnabränna dock, men hoppas på lika fint väder imorgon så den kan jämna ut sig lite... :P
Ingen sol
 
Sol
 
Det var avelschampionat igår em/kväll, men det drog ut så på tiden att jag gick hem innan det var slut. Idag var jag dock på plats för avelschampionatets öppna visning och fick nu se Opus 5 från Stav som jag egentligen hade velat se igår. Han är efter Thor från Kalvsvik, och honom är jag lite småkär i... Kanske delvis för att han är från samma uppfödare som min käre gamle Belsi... ;) Men inte enbart. Skulle vilja ha en Thor-avkomma...
Opus 5 från Stav, ryttare är Hinni
   

Dagens inköp:
 


Och sist men inte minst: GRATTIS PÅ DIN FÖRSTA FÖDELSEDAG MIONETTE MIO MIODIO DEJDEJ BAPPE-LITEN!
 
   
Inte så liten längre... <3
   


Till min stora glädje kommer mamma hit ikväll, och imorgon ansluter Ylva. Finfrämmat med andra ord! Nu är jag glad! :D

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 5 juli 2013 23:15

Det blev inte mycket fler bilder idag, trots laddad mobil. Det är inget roligt att fota med den, man har ju ingen kontroll liksom. Man bara zoomar och klickar och hoppas att slutaren inte tar allt för god tid på sig... Så jag la ner det projektet ganska snart.

 
Invigninen var pampig. Lika pampigt kändes det när alla reste sig upp till vår nationalstång. Och hemmaklubben, tillika arrangörerna, Dyggur avslutade invigningen genom att framföra en uppskattad kadrilj. Ni gör ett strålande jobb ur publiksynpunkt! Det är nästan så det märks att de har ett gäng stora tävlingar under bältet... ;)
 
Ser ni lillgrabben på välten? Alla får vara med. Alla pratat med alla. Alla hejjar på alla. Alla hjälper alla. Alla passar på allas ungar. Alla hämtar vatten åt allas hundar. Alla kommer med råd och tips om produkter i marknadstälten. Jag hade nästan hunnit glömma hästvärlden. (Sedan finns det förstås en baksida när alla också pratar OM alla, men va fanken liksom ;))
 

Dagens inköp:
2 par ridbyxor - båda till halva priset! Tänker inte skriva några summor, för det drog visst iväg lite i alla fall... ;)
Och ett "högkvalitativt hästgodis gjort på enbart naturliga råvaror" till Fjarkigubben. (Han får nästan alltid en godis när han släpps i hagen nu för tiden, då han hade för vana att vända på en femöring och springa för livet när han släpptes i hagen när han kom till oss. Detta har vi tränat bort genom att ge honom en godis efter att grimman tagits av och något har begärts av honom. Ex grimma av - backa ett steg - godisbit. Ni fattar grejen.) Det var självplock och det fanns massor med smaker, men jag körde på några säkra kort och valde smakerna honung, nypon, grönt äpple, rött äpple och morot.
 
Mönstret i närbild...
 

Sedan är det ju så att saker och ting ALDRIG går som man tänkt sig, så jag blir själv här i Norrköping på SM även idag. Skriver inte mer om orsaken idag, utan hoppas istället på att det blir så pass mycket bättre att i alla fall mamma kan komma upp imorgon. Ibland kan jag börja fundera på vad fanken jag har gjort som gör att jag förtjänar allt detta. Vissa saker har jag ju valt själv, som jobbet på Kolmården, men många saker styr man ju inte själv över... Så fort man tror att allt är frid och fröjd och man kan börja njuta lite så är det något nytt som kommer och förstör.

Jag blir så förbannat besviken rent ut sagt. Om man nu får vara öppen och ärlig i Svergie. Jag hade ju sett fram emot den här helgen SÅÅÅÅ mycket! Nu blev det liksom varken hackat eller malet det här SM:et... :(

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 4 juli 2013 22:41

Eller ja, SM:s andra dag men min första på SM... Nu var jag nog övertydlig igen... ;) MEN inga oklarheter.

Jag får snällt erkänna att jag missat att ladda både mobilen och kameran, så värst många bilder blev det inte. Rättare sagt så blev det en. Denna:
 
Jag får också erkänna att jag inte har koll på vem det är jag fotograferat, men det var en grann häst! Vad batteri jag hade i kameran tog lite slut efter att jag filmat hela Alma Jensens och Skuggi från Spelnästorps ritt... Jag vart eld och lågor, vår Árdís från Degerös mamma heter Disa från Spelnästorp och mamma har god kontakt med familjen där. Rolig koppling. Roligt också att det gick så pass bra som det gjorde för Alma och Skuggi som gick till A-final. De hade rent av bästa tiden ett tag.

Dock var det förbaskat tråkigt att vara själv... Bara sett tre bekanta ansikten idag, utöver försäljare och ryttare som man träffat på förr som man helt enkelt förväntade sig skulle vara där.  Men jag hade trevligt med min massäck och mitt kära lilla kontokort som varit på galej. Dock höll vi lite i slantarna idag, men det är ju en dag i morgon också... Och en dagen efter den, och så ännu en... ;) Så än har vi gott om tid.
Två halvtaskiga bilder på dagens inköp dårå.
   
Ny vojlock till Viddi, han hade ju ingen egen än.

Ett Feldmann sport balansspö (Har länge velat testa om de är något märkvärdigt, så nu slog jag till!)
"skattemärkes"klistermärken till bil/transport med isis på... Måste ju ha med en souvenir hem till pappa ju! :P
Små isis-stickers som jag tänker mig borde gå att ha på naglarna...
Och så ett silikonbaserat detangle and shine-medel som jag blev tipsad om skulle hålla snöbollarna borta både från hästarnas hovskägg och Mios lurviga ben i vinter. Hoppas det fungerar lika bra som hon påstod att det ska göra. Stackars Mio hatar sina snöbollar, och Viddi har hovskägg för två...

Och tidsprogramet är inte så mycket att skryta med, det fick jag på köpet när jag bytte in min meetingbiljett till ett armband. Smidigt så slipper man fundera på den där biljetten i tre dagar... (har plötsligt bättre förståelse för gästerna i djurparken som tappar sina 2dagarsbiljetter hela tiden...;))  

Och så var jag ju ledig lör-sön som var nu också som ni vet, vilket ledde till en ny glittermanikyr. Mitt storstadsnöje, men det håller mig ju sysselsatt mer eller mindre en hel dag också samtidigt som det är roligt att pilla så det är värt att göra om och göra nytt var gång man väl är ledig...
 

Imorgon är en ny dag, börjar 08.00 med T2 senior :)
/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards